Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In het zorgonderwijs van de toekomst speelt ontwikkelingsgerichte toetsing, zoals programmatisch toetsen, een steeds grotere rol. Bij traditionele toetsen leidt elke toets tot een zak/slaag beslissing. Bij programmatisch toetsen verzamelt de student low-stake datapunten, ofwel waarderingen van een prestatie zonder zak/slaag beslissing. De high-stake (zak/slaag) beslissing vindt pas plaats na langere tijd en op basis van meerdere low-stake datapunten. Deze beslissing wordt doorgaans genomen door een beoordelingscommissie. Voor examinatoren in een beoordelingscommissie kan deze nieuwe manier van toetsen vaak wennen zijn omdat deze een andere mindset vergt. Beoordelingscommissies zullen daarom ook lerend binnen de organisatie moeten zijn. Daarnaast vraagt deze manier van toetsen om optimalisatie van verschillende processen en systemen die bijdragen aan het nemen van efficiënte en valide beslissingen door de beoordelingscommissie. Tijdens deze workshop stimuleren we deelnemers om, op basis van eigen ervaringen, na te denken over hoe dit bereikt kan worden. Voor iedereen die een rol heeft in een beoordelingsproces kan dit relevante inzichten opleveren.
Doel:
In deze workshop gaan deelnemers interactief aan de slag om tips te bedenken die bijdragen aan de optimalisatie van processen en systemen waar beoordelingscommissies mee te maken hebben. Daarnaast delen we de geleerde lessen van een beoordelingscommissie.
Doelgroep:
Leden beoordelingscommissie , examinatoren, leden examencommissies, geïnteresseerden in programmatisch toetsen/beoordelen, studenten.
Enige kennis van programmatisch toetsen wordt bekend verondersteld.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
We starten met een korte inleiding over het thema. Daarna gaan we in groepen uiteen en diept elke groep via een gestructureerde opzet één van de volgende onderwerpen uit: beoordeling, samenstelling commissie, ondersteuning en de context (portfoliosysteem, werkvloer). Daarna volgt uit elke groep een terugkoppeling met de geleerde lessen. Aan het eind van de sessie is er ruimte voor een algemene discussie en we bespreken kort wat de deelnemers meenemen naar hun eigen onderwijsinstellingen.
Verwachte opbrengst
De deelnemers kunnen de geleerde lessen van een beoordelingscommissie bespreken en meenemen naar de eigen onderwijsinstelling. De deelnemers doen nieuwe ideeën op over het leren en werken binnen een beoordelingscommissie.
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
Max aantal deelnemers : 25