Lastige situaties in samenwerken: in drie stappen naar een effectieve en authentieke interventie.

Informatie
Organisatie
Amsterdam UMC loc. VUmc
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Om optimale patiëntenzorg te kunnen leveren zijn zorgprofessionals in grote mate van elkaar afhankelijk in de samenwerking. Lange diensten, overuren, grote verantwoordelijkheid, hoge werkdruk, hiërarchie en omgaan met verschillende belangen maken de samenwerking uitdagend. Goed samenwerken is niet vanzelfsprekend. Het vraagt ook vaardigheden als effectief omgaan met conflict, feedback geven en aanspreken op gedrag. Aan de geneeskundefaculteit van de VU volgen derdejaarsstudenten een reeks communicatiepractica: ‘Regie in Lastige Situaties’ om deze vaardigheden te leren. Dit doen ze door te oefenen met trainingsacteurs. Om studenten te leren omgaan met lastige situaties in contact met patiënten of collega’s hebben we het RILS (Regie In Lastige Situaties) model ontwikkeld. Dit model leert studenten via drie stappen effectief te blijven communiceren in samenwerking. Effectief wil zeggen: dat de gespreksdoelen gehaald worden en de relatie met de patiënt/collega goed blijft. Hierdoor worden studenten in de samenwerking een sterkere communicator. De reeks is de afgelopen jaren als zinvol ervaren (N = 89, m = 4,3 op Likert schaal).

Doel:

De deelnemer

Heeft inzicht in de eigen reacties in lastige situaties met collega’s

Kent de verschillende stappen waarmee de eigen primaire reactie kan worden omgezet naar een effectieve interventie

Kan een collega aanspreken op gedrag met behulp van de ik-boodschap (4G’s)

Kan elementen hiervan toepassen in het eigen onderwijs

Doelgroep:

Curriculumontwikkelaars, docenten, studenten, coassistenten en artsen.

Opzet: activiteiten en opbrengst:
De deelnemers ervaren verschillende lesonderdelen uit de reeks ‘Regie in lastige situaties’. Na een korte kennismaking en introductie wordt het RILS-model besproken. Dit model maakt inzichtelijk hoe de deelnemer in lastige samenwerkingssituaties via drie stappen voor een effectieve interventie kan kiezen, in plaats van in een automatische (vaak niet effectieve) reactie te schieten. De toepasbaarheid van het model wordt verduidelijkt aan de hand van een demonstratie met acteur. Een methode voor het geven van feedback wordt toegelicht, waarna één van de deelnemers wordt uitgenodigd deze te oefenen in een rollenspel met de acteur. Er wordt afgerond met een nabespreking over toepassing van deze modellen en werkvormen in onderwijs.
Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

20

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee