Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Virtual Reality (VR) in medisch onderwijs kan ingezet worden om studenten op een veilige en realistische wijze toegang te geven tot complexe en moeilijk toegankelijke of weinig frequent voorkomende leersituaties.
Doel:
In deze workshop zien en ervaren deelnemers aan de hand van twee voorbeelden hoe je VR effectief en efficiënt kunt inzetten in medisch onderwijs voor Infectiepreventie en Acute Verloskunde. Deze VR trainingen zijn in 2023 ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen zorgprofessionals, studenten en leerexperts van Radboudumc. Medische kennis, communicatie, uitvoering van handelingen, interprofessionele samenwerking en het maken van keuzes in de zorgpraktijk komen hierin aan bod.
Doel is om de deelnemers aan de workshop te inspireren om vervolgens zelf aan de slag te gaan met het ontwerpen van een VR toepassing voor gezondheidszorgonderwijs, bijvoorbeeld binnen het thema Gelijke kansen.
Doelgroep:
Zorgprofessionals, docenten in de zorg, studenten zorgopleidingen en geneeskunde, onderwijskundigen, beleidsmakers (medisch) onderwijs.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Plenair: Hoe is de VR toepassing Acute Verloskunde tot stand gekomen? Inclusief impressie van de beelden en interacties
In kleine groepen bekijken (enkele) deelnemers de training Infectiepreventie of Acute Verloskunde op een VR bril
In kleine groepen krijgen deelnemers de opdracht om een onderwerp te kiezen waarvoor ze een VR toepassing willen ontwikkelen op basis van 360 graden video-opnames van de zorgpraktijk en aansluitend bij het thema Gelijke kansen. Daarna gaan ze aan de slag om een ontwerp daarvoor te maken en leren ze wat daar allemaal bij komt kijken.
Tot slot: plenaire nabespreking. Tips and tricks vanuit deelnemers en de begeleiders worden gedeeld.
Aan de orde komt:
projectmatige aanpak: van idee tot realisatie
inzetten van een multidisciplinair team
nadenken voor welke leersituaties en leerdoelen dit onderwijs het beste inzetbaar is; wanneer heeft VR een meerwaarde? Wanneer niet?
beschrijving van leerdoelen en hoe deze te behalen middels VR
welke ‘techniek’ en applicaties kun je gebruiken? Heb je voldoende expertise in huis of maak je gebruik van een VR bedrijf?
waarom eerst een prototype bouwen?
wat is het tijdspad van idee tot uitvoering?
hoe gebruik je VR brillen met grote groepen studenten? Wat moet je daarvoor regelen?
valkuilen en succesfactoren
Referenties (max 2.):
Virtual Simulation in Undergraduate Medical Education
: A Scoping Review of Recent Practice. Wu et al., Front Med, 2022.
Extended reality: opportunities, success stories and challenges (health, education)
: Shaping Europe’s digital future, 2023
Max aantal deelnemers :
20