Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De gezondheidszorg is toenemend complex en vereist een uitstekende samenwerking tussen verschillende zorgprofessionals om kwalitatieve, patiëntgerichte zorg te leveren. Hoewel veel wordt geschreven over interprofessioneel leren tussen individuen van verschillende professies, is in de literatuur nog weinig aandacht voor intraprofessioneel leren (tussen individuen van een andere discipline binnen dezelfde professie) in de medische vervolgopleidingen1. Het doel van deze studie was om in kaart te brengen welke intraprofessionele leeractiviteiten worden ervaren door aios en opleiders en welke factoren hierop van invloed zijn.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
We wilden het intraprofessioneel leren op de werkplek in kaart brengen om gerichte interventies te kunnen ontwerpen om het werkplekleren te ondersteunen. Omdat het leren op de werkplek onderhevig is aan vele factoren, waarvan slechts een deel bepaald wordt door het opleidingscurriculum, is het beter begrijpen van welke factoren van invloed zijn van groot belang om het werkplekleren door aios te kunnen ondersteunen.
In het kader van een kwaliteitsverbeteringsproject werden 14 individuele en 2 focusgroep semigestructureerde interviews afgenomen met aios en opleiders (n=26) van verschillende specialismen betrokken in het Radboudumc Amalia Kinderziekenhuis. Door analyse van de ervaringen van zorgprofessionals trachtten we tot een hoger begrip te komen van intraprofessioneel werkplekleren door aios in de tertiaire zorgpraktijk.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Aios en opleiders ervaren tijdens het werkplekleren een diversiteit aan intraprofessionele leeractiviteiten direct en indirect gerelateerd aan patiëntenzorg.We identificeerden beïnvloedende factoren op patiënt, aios, interactie, werkplek, organisatie en systeemniveau.Sommige factoren bepalen of aios kunnen deelnemen aan leeractiviteiten,terwijl andere factoren ervoor zorgen dat deze leeractiviteiten worden benut.Of een aios deelneemt aan een leeractiviteit wordt bijvoorbeeld beïnvloed door het opleidingscurriculum en de werkdruk,terwijl complexiteit van zorg mede bepaalt of een aios een actieve rol heeft in de activiteit.Opvallend was de grote rol van fysieke organisatie van het ziekenhuis: voldoende ruimte in de spreekkamer is voorwaarde voor deelname van aios aan multidisciplinaire spreekuren en intraprofessioneel contact werd als gemakkelijker ervaren bij kleinere afstand of gedeelde werkkamers. In de interviews werden veel voorbeelden gegeven van leerkansen die niet werden benut of herkend.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Er zijn veel kansen om intraprofessioneel te leren voor aios in complexe tertiaire zorg. Aios en opleiders vinden intraprofessioneel leren waardevol, maar ervaren in de dagelijkse praktijk veel barrières, zoals werkdruk, logistieke uitdagingen en hoge complexiteit van zorg. Inzet van interventies om deze barrières te verhelpen is van groot belang voor het succes van intraprofessioneel leren. Tijdens het congres presenteren wij onze resultaten in detail en zullen wij suggesties doen om het intraprofessioneel leren in complexe zorgpraktijken te optimaliseren.
Referenties:
1.Bongiovanni T, Long T, Khan AM, Siegel MD. Bringing Specialties Together: The Power of Intra-Professional Teams. J Grad Med Educ. 2015;7(1):19-20.