Interprofessionele stages in residentiële ouderenzorg: impact op interesse voor ouderenzorg en op interprofessionele competenties

Informatie
Auteurs
J. Campens
L. Van Landschoot
Organisatie
HOGENT
Hogeschool Gent
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Het is essentieel dat zorgprofessionals worden opgeleid om optimale zorg te bieden aan een vergrijzende bevolking. Een positieve houding tegenover ouderen, samen met het vermogen om in teams te werken en interprofessionele zorg te verlenen, is hierbij van cruciaal belang. (Knecht et al., 2018; Seaman et al., 2017). Dit onderzoeksproject richt zich op hoe interprofessionele activiteiten op stage in residentiële ouderenzorg een impact hebben op de interesse van toekomstige professionals in de ouderenzorg en in welke mate ze een impact hebben op de ontwikkeling van interprofessionele competenties.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

In een eerste fase van het onderzoek inventariseren we de huidige stand van zaken met betrekking tot interprofessionele activiteiten tijdens stages in de ouderenzorg. We hanteren een mixed-method benadering met literatuuronderzoek en kwalitatief onderzoek. Focusgroepen en interviews worden gepland met professionals in woonzorgcentra, met studenten bachelor in de verpleegkunde en stagebegeleiders vanuit de opleiding om hun ervaringen en perspectieven op deze stages te verzamelen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Tegen het NVMO-congres verwachten we resultaten die laten zien hoe interprofessionele stages bijdragen aan zowel de ontwikkeling van interprofessionele competenties als een toename in interesse voor de ouderenzorg bij verpleegkundestudenten. Deze inzichten zullen worden vertaald naar aanbevelingen voor de inrichting van toekomstgerichte stagepraktijken.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Het onderzoek biedt een waardevol inzicht in de bestaande interprofessionele stagepraktijken en de impact van dergelijke stages in de ouderenzorg. De resultaten leveren een bijdrage aan de optimalisatie van stageprogramma’s die interprofessionele competenties bevorderen en de interesse in de ouderenzorg versterken.

Referenties (max. 2):

Knecht-Sabres, L. J., Wallingford, M., Lee, M. M., Gunn, J. F., Anaya, E. M., Getch, S. E., … & Workman, G. M. (2018). The impact of an interprofessional geriatric training experience: Attitudes of future healthcare providers. Journal of Occupational Therapy Education, 2(3), 5.

Seaman, K., Saunders, R., Williams, E., Harrup-Gregory, J., Loffler, H., & Lake, F. (2017). An examination of students’ perceptions of their interprofessional placements in residential aged care. Journal of interprofessional care, 31(2), 147–153.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee