Interprofessionele gedragsindicatoren als toetsing in het onderwijs

Informatie
Auteurs
H.W.H. Smeets
L. Van Landschoot
P. Pype
Y. D' Hooge
Organisatie
HOGENT
Universiteit Gent
Zuyd Hogeschool
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Interprofessionele samenwerking is een hoeksteen van de gezondheidszorg van de toekomst. Het aanleren en toetsen van interprofessionele competenties is nog steeds een terrein vol vraagtekens. Een veelbelovende manier om met het toetsingsvraagstuk om te gaan is het gebruik van observeerbare gedragsindicatoren.

Doel:

Aan de hand van praktijkervaringen en recente literatuur willen we observeerbare gedragsindicatoren exploreren om interprofessionele competenties bij studenten te toetsen.
Filmmateriaal van een interprofessionele module wordt gepresenteerd als vertrekpunt van de discussie. Haalbaarheid van observaties en validiteit van beslissingen over interprofessionele competenties worden besproken. We willen nadenken hoe we interprofessionele competenties helder kunnen omzetten tot gedragsindicatoren die gebruikt kunnen worden in een interprofessioneel toetsingsprogramma.

Doelgroep:

Alle lesgevers in het interprofessioneel onderwijs (zowel leslokaal-gebonden als werkplekleren op stages) zijn uitgenodigd om hun ervaringen te delen en om met een duidelijke visie de komende jaren het complexe toetsingsvraagstuk aan te pakken.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Een state of the art uit de literatuur wordt gepresenteerd. Filmmateriaal van een interprofessionele module wordt getoond als vertrekpunt van de discussie. Haalbaarheid van observaties en betrouwbaarheid van scores worden besproken. We willen een set criteria bepalen waaraan een goede observatie dient te voldoen.

Referenties (max 2.):

Janssens O, Haerens L, Valcke M, Embo M, Debacker J, Van Hecke A, Gauwe V, Van Hecke M, De Vriendt P, Pype P. The development of a research-based interprofessional communication behaviors repository in healthcare education: A systematic review. J Interprof Care. 2024 Sep-Oct;38(5):918-935. doi: 10.1080/13561820.2024.2372017. Epub 2024 Jul 29. PMID: 39074503.

Smeets, H. W. H., Delnoij, L. E. C., Sluijsmans, D. M. A., Moser, A., & van Merriënboer, J. J. G. (2024). From individual to interprofessional: characteristics of assessment tasks to assess interprofessional collaboration in healthcare education. Journal of Interprofessional Care, 38(5), 907–917. https://doi.org/10.1080/13561820.2024.2381058

Max aantal deelnemers :

30

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee