Interprofessioneel onderwijs voor wijkgericht werken aan gezondheid en gezond gedrag. 

Informatie
Auteurs
J. . Sonneveld
M. . Bouw
W. van Boxtel
Organisatie
Hogeschool Utrecht
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Interprofessioneel en domeinoverstijgend samenwerken wordt steeds belangrijker in zorgen welzijn. Daarnaast groeit ook de focus op preventie en gezondheidsbevordering in de wijk. Dit vraagt datstudenten moeten leren hoe zij samen met andere beroepsgroepen wijkgericht kunnen bijdragen aan gezondheid en gezond gedrag. Hiervoor hebben we binnen het IPS interprofessioneel samengewerkt aan het opleidingsoverstijgende onderwijs Gezond&Wel WIJZER. Samen met docenten vanuit verschillende opleidingen is interprofessioneel onderwijs ontwikkeld, in co-creatie met partners in de wijk, zodat we studenten ondersteunen om uit hun comfortzone te komen zonder dat het ongemakkelijk of onverantwoord is. Een proces van samenwerken, ontdekken en leren. Tijdens de workshop wordt het innovatieve onderwijsontwerp gepresenteerd. Daarnaast kunnen deelnemers interactief aan de slag met het BuurtBeeld spel. Dit spel is specifiek voor het onderwijs van G&W WIJZER ontworpen. Deelnemers kunnen ervaren hoe deze werkvorm helpt in het analyseren en geven van betekenis aan de opgehaalde kwalitatieve en kwantitatieve data uit de wijk om te komen tot een domeinoverstijgend gedragen en gedeeld beeld. 

Doel:

Inspiratie op doen voor interprofessioneel onderwijs binnen de eigen instelling; ervaring op doen met een speelse werkvorm als middel om te komen tot een domeinoverstijgend gezamenlijk beeld op de ervaren gezondheid in een specifieke context. 

Doelgroep:

Docenten uit (paramedische) zorg en welzijn, onderwijskundigen, curriculum/opleidingscoördinatoren, opleiders, praktijkprofessionals en andere betrokkenen/geïnteresseerden.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Plenaire presentatie over het interprofessioneel onderwijs van G&W WIJZER. De presentatie gaat in op het onderwijsontwerp en de ervaringen van studenten, docenten en de partners in de wijk.

Vervolgens gaan de deelnemers interactief aan de slag met het BuurtBeeld spel. Deelnemers spelen het spel aan de hand van een echte praktijksituatie. Ervaren wordt hoe op speelse manier met elkaar betekenis wordt gegeven aan de ervaren gezondheid in een specifieke context. Ervaren wordt hoe het spel helpt bij het creëren van een gezamenlijke taal, het analyseren en prioriteren van informatie en het vormen van een gedeeld beeld van deze specifieke context. Deelnemers ervaren zelf hoe studenten op deze manier ontdekken dat er verschillende perspectieven en visies kunnen zijn over eenzelfde context.

Deelnemers wisselen de lessons learned met elkaar uit en doen inspiratie op voor het eigen onderwijs.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

30 deelnemers

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee