Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In het HU GEZOND&WEL Centrum onderzoeken, adviseren, begeleiden en behandelen studenten mensen onder supervisie van docenten. Het afgelopen jaar is hard gewerkt om deze leeromgeving om te vormen van klinieken van enkel paramedische beroepen die monodisciplinair werken, naar een interprofessioneel centrum voor gezondheid én welzijn.
Om tegemoet te komen aan de toenemende behoefte aan een meer integrale aanpak als gevolg van toenemende complexiteit in behoeften, zorg en behandeling van patiënten/cliënten/bezoekers, en om studenten voor te bereiden op het werken in een interprofessionele werkomgeving, zijn we een pilot gestart om een interprofessionele kennismaking/intake te ontwikkelen binnen het HU GEZOND&WEL Centrum, waar docenten en studenten van (paramedische) zorg- en welzijnsopleidingen aan deelnemen.
Doel:
Het doel van de workshop is om gezondheids- en welzijnsprofessionals en opleiders mee te nemen in onze visie, aanpak, onderwijsontwerp en de ervaringen van onze pilot, inclusief successen en uitdagingen tot dusver.
Deelnemers aan de workshop worden meegenomen in de ontwikkeling van de interprofessionele kennismaking/intake voor potentiële patiënten/cliënten/bezoekers bij het HU GEZOND&WEL Centrum. Tijdens de workshop simuleren we een interprofessionele kennismaking, waardoor deelnemers de kans krijgen om deel te nemen en te ervaren hoe dit gaat en wat dit oplevert. Deelnemers wisselen de lessons learned met elkaar uit en doen inspiratie op voor het eigen onderwijs.
Doelgroep:
Docenten uit (paramedische) zorg en welzijn, onderwijskundigen, opleiders, praktijkprofessionals, curriculum/opleidingscoördinatoren, ervaringsdeskundigen en andere betrokkenen/geïnteresseerden.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Korte introductie over de interprofessionele aanpak en het gezamenlijke onderwijs van studenten uit zorg en welzijn binnen het HU GEZOND&WEL Centrum. De presentatie gaat in op de visie, het onderwijsontwerp en de ervaringen en lessons-learned van studenten, docenten, professionals en bezoekers bij de interprofessionele kennismaking/intake bij het HU GEZOND&WEL Centrum. – 10’
Gezamenlijke ervaring uitvoering Interprofessionele kennismaking/intake a.d.h.v. drie stappen (conform pilot)– 45’:
Korte introductie van de casus (a.d.h.v. opgenomen filmpje) (5’)Zelf uitvoeren rondetafelgesprek (o.l.v. workshopleiders), waarbij alle workshopdeelnemers vanuit hun eigen expertise/perspectief deelnemen, en gezamenlijk een open interprofessioneel kennismakingsgesprek voorbereiden (20’)
3 Twee vrijwilligers uit het publiek (of twee docenten bij geen vrijwilligers) voeren een open kennismakings/intake-gesprek met een simulatie-cliënt. Hierbij wordt het publiek uitgenodigd om indirect deel te nemen door suggesties voor vragen/onderwerpen te delen. (20’)
Evaluatie/nabespreking: deelnemers wisselen lessons-learned uit. We bespreken tops, tips en meerwaarde vanuit verschillende perspectieven (studenten, docenten, professionals en patiënten/cliënten/bezoekers) en mogelijke kansen voor het eigen onderwijs – 20’
Referenties (max 2.):
Samenwerken met de HU | GEZOND&WEL | Hogeschool Utrecht
Max aantal deelnemers :
25