Interprofessioneel onderwijs van de toekomst: Een handreiking voor geïntegreerd interprofessioneel onderwijs

Informatie
Auteurs
H.W.H. Smeets
N. Romein-Winthagen
S.E.A. Stans
Organisatie
Zuyd Hogeschool
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

In de gezondheidszorg en welzijnssector werken professionals niet meer alleen. Er is altijd sprake van een interprofessionele samenwerkingsrelatie met andere professionals, zowel in ziekenhuis als in het werken in de wijk. Studenten in het hbo dienen interprofessionele samenwerkingscompetenties te ontwikkelen om als professional goed te kunnen functioneren in een snel veranderende wereld en om te werken aan innovatievraagstukken die een combinatie aan perspectieven vereisen (1). Interprofessioneel onderwijs heeft een enorme vlucht genomen. We zien meer initiatieven, maar ook knelpunten. Belangrijkste knelpunt is dat het zijn vaak losse modules zijn, niet geïntegreerd in het curriculum. Waardoor het onderwijs niet just-in time is, vaak niet meteen verbonden aan een probleem in de praktijk en de samenwerking met andere disciplines niet authentiek. Het middel, interprofessioneel samenwerken, wordt hierin te vaak nog als doel gesteld en wordt daarmee los gezien van de andere competenties van studenten. Daarnaast zijn deze initiatieven vaak organisatorisch complex en daarmee ook kostbaar.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Onderwijs gericht op maatschappelijke uitdagingen, op een interprofessionele manier, in de praktijk is nodig. Zuyd ontwikkelt een handreiking voor authentiek, just in time interprofessioneel onderwijs. Onderwijs wat aansluit bij wat studenten op dat moment leren in hun monodisciplinair curriculum. Middels een ontwerpgerichte aanpak wordt gebruik gemaakt van bestaande kennis over interprofessioneel leren en onderwijskundige inzichten, zoals het Four Components Instructional Design (4C/ID) model (2). Er is met name aandacht voor hoe docenten aan de slag kunnen om in een steeds veranderend curriculum interprofessioneel onderwijs te blijven integreren, het te zien als een noodzakelijk onderdeel van de ontwikkeling van het beroep. In de handreiking wordt de opbouw in complexiteit van interprofessioneel onderwijs meegenomen, naast de elementen die nodig zijn voor een goede beoordeling.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Een eerste prototype van de handreiking wordt gepresenteerd, ervaringen worden uitgewisseld.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Interprofessioneel onderwijs ontwikkelen doe je samen: een interprofessioneel team van early innovators is noodzakelijk.
Integreregen is moeilijker dan losse modules ontwikkelen, de uitvoering zou makkelijker moeten zijn.

Referenties (max. 2):

Integraal Zorgakkoord: Samen werken aan gezonde zorg. Rijksoverheid. (2022) https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/09/16/integraal-zorgakkoord-samen-werken-aan-gezonde-zorgMerriënboer JG van, Kirschner PA.

Ten steps to complex learning: a systematic approach to instructional design; 2nd edition. New York: Routledge, 2013

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee