Internationalisering in het bachelor UvA-geneeskunde curriculum van Amsterdam UMC: een systematische inventarisatie

Informatie
Auteurs
A.H.A. ten Asbroek
E.J.A.J. Beune
H. Lont
J. Suurmond
J.A.M. Bramer
J.H. Ravesloot
M. van Vugt
S.M. Peerdeman
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

In een toenemende globaliserende wereld moeten artsen passende zorg geven aan mensen afkomstig van vele landen met een diversiteit van culturen, en participeren in mondiale samenwerkingen op het gebied van zorg en wetenschap. Dit vraagt specifieke competenties die onder de noemer ‘internationalisering’ kunnen worden ontwikkeld. Internationalisering was bij het curriculumontwerp van de bachelor UvA-geneeskunde geen expliciete doelstelling. Deze inventarisatie beoogt na te gaan of internationalisering desondanks evenwichtig en voldoende verankerd is in het bachelor UvA-geneeskunde onderwijs en vormt onderdeel van het project “systematische integratie internationalisering in het geneeskunde curriculum”.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Studiewijzers (n=23) van alle curriculumonderdelen (2020-2021) werden doorzocht met voor internationalisering relevante zoektermen. Onderwijsactiviteiten met een match met één van de zoektermen zijn gescoord op onderwijskenmerken. Alle blokcoördinatoren werden geïnterviewd (n=19) via een topiclist om a) gegevens uit studiewijzers terug te koppelen en te verifiëren, b) draagvlak voor internationalisering te verkennen, en c) te exploreren hoe bestaande onderwijsmomenten versterkt kunnen worden met Internationaliseringselementen. Interviews werden genotuleerd en teruggekoppeld. Alle informatie werd verwerkt in Excel en door minimaal twee beoordelaars gecodeerd volgens vooraf vastgestelde kenmerken van onderwijs, in overzichtstabellen beschreven en gezamenlijk geanalyseerd.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

In de studiewijzers zijn 45 onderwijsmomenten (13 van 23 onderwijsblokken) geïdentificeerd “duidelijk” (25) of “sterk” (20) gerelateerd aan minimaal één van vier vooropgestelde internationaliseringseindtermen. In deze 45 onderwijsmomenten bleek internationalisering beperkt én versnipperd aanwezig en een onevenwichtige verdeling qua onderwijsvormen (veelal hoorcolleges en zelfstudieopdrachten) en type internationalisering (bijna uitsluitend ‘at home’), soort inhoud (grotendeels epidemiologie), wijze van aanbieden (overwegend vakdocenten), verdeling over internationaliseringseindtermen, en competenties (overwegend kennis verwerven). Inhoudelijke samenhang en opbouw in internationaliseringsonderwijs tussen de blokken is beperkt. Aandacht voor International classroom of Engelse taal ontbreekt vrijwel volledig. Er is overlap met het thema diversiteit (17 van 45 geïdentificeerde onderwijsmomenten) en ruimte voor synergie en afstemming. Blokcoördinatoren gaven 32 concrete ideeën (11 van 19 onderwijsblokken) die mogelijk kunnen worden toegevoegd met relatief meer variatie in onderwijskenmerken.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Er blijkt nog geen sprake van een coherent geheel van onderwijsmomenten met een internationaliserend karakter dat recht doet aan de internationalseringsambitie van de bachelor UvA-geneeskunde opleiding (blauwdruk, 2015). Dit is niet onverwacht aangezien internationalisering bij het bachelor-curriculumontwerp geen expliciete doelstelling was. Coördinatoren zien het belang en zijn enthousiast en bereid om internationalisering in het onderwijs te verankeren; hebben talrijke nieuwe ideeën die relatief makkelijk zijn te implementeren en tevens meer variatie in onderwijskenmerken bevatten. Deze inventarisatie biedt handvatten voor een internationaliseringsfocus in het onderwijs en toont aan dat Internationalisering als expliciete doelstelling in het onderwijs dient te worden opgenomen om tot een samenhangend programma te komen.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee