Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Onjuiste beeldinterpretaties kunnen leiden tot diagnostische fouten met mogelijk ernstige gezondheidsgevolgen voor de patiënt. Het verwerven van visuele diagnostische vaardigheden, die essentieel zijn voor de juiste interpretatie van medische beelden, is cruciaal in het medisch onderwijs. Onvoldoende oefening en een gebrek aan feedback tijdens zelfstudie resulteren er vaak in dat veel studenten slecht voorbereid zijn op radiologiepractica.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Wij hebben een e-module ontwikkeld met vragen over anatomie aan de hand van MRI-hersenscans. Voor directe visuele feedback op de individuele antwoorden van studenten zijn 3D-segmentaties van de anatomische structuren gemaakt. Daarnaast hebben we een Learning Analytics Dashboard (LAD) ontwikkeld dat de resultaten van alle studenten anoniem visualiseert en inzicht biedt in de kennishiaten. We hebben de e-module en het LAD aanvankelijk getest bij 40 bachelorstudenten, en later bij meer dan 300 studenten.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Tijdens een interactieve workshop bespraken de docenten de antwoorden van de studenten en gaven zij op maat gemaakte feedback met behulp van de visuele segmentaties. De eerste pilot toonde aan dat de combinatie van deze leerinstrumenten technisch haalbaar was. Studenten beschouwden deze methode als een leuke en effectieve benadering voor het ontwikkelen van visuele diagnostische vaardigheden.
Bij de tweede pilot zijn er afzonderlijk vragenlijsten afgenomen na afloop van de e-module en na de LAD-sessie. De vragenlijst bestond uit 12 items met een 5-puntsschaal over motivatie, met drie onderliggende constructen: betrokkenheid (6 items), motivatie (3 items) en feedback (3 items). De resultaten van de e-module lieten gemiddelde scores zien van 4,28 (SD = 0,73) voor betrokkenheid, 3,60 (SD = 0,71) voor feedback, en 4,10 (SD = 0,68) voor motivatie. Voor het LAD waren de gemiddelde scores als volgt: 4,06 (SD = 0,51) voor betrokkenheid, 3,73 (SD = 0,59) voor feedback, en 3,92 (SD = 0,62) voor motivatie.
De docenten vonden het een handige tool om inzicht te krijgen in het kennisniveau van studenten voorafgaand aan het practicum, zodat ze de inhoud van het practicum daarop kunnen afstemmen.
De integratie van een e-module en een LAD met visuele feedback bleek effectief in het radiologieonderwijs en biedt potentie als methode voor het verbeteren van de ontwikkeling van visuele diagnostische vaardigheden.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Studenten zijn zeer enthousiast over deze innovatieve leermethode binnen het radiologieonderwijs. Voor een optimale inzet van het LAD is het van cruciaal belang dat docenten de juiste instructies ontvangen en ervaring opdoen in het optimaal benutten van het gebruik van een dashboard. In de toekomst zou het interessant zijn om docenten hierin beter te begeleiden.