Context / probleemstelling of aanleiding
Probleemstelling:
Deelname aan de praktijk is voorwaardelijk voor werkplekleren. Verschillen in professionele benadering en werkwijzen kunnen actieve deelname van studenten gezondheidszorg in de weg staan, in het bijzonder bij de overgang van binnenschools naar werkplekleren. Tijdens een internationale stage spelen deze verschillen in de beroepspraktijk mogelijk een uitgesproken rol. Deelname aan patiëntenzorg en teamactiviteiten kan worden bemoeilijkt door taalbarrières, klinische richtlijnen en protocollen, of organisatiestructuur, zoals bijvoorbeeld een meer hiërarchische rolverdeling tussen senior en junior behandelaars. Eerder onderzoek toonde dat studenten tijdens de initiatiefase van internationale zorgstages vier onderscheidbare fases doorlopen van (1) oriëntatie en (2) aanpassing, alvorens te komen tot (3) bijdrage aan patiëntenzorg en daadwerkelijk (4) onderdeel uitmaken van de praktijk. 1
Deze studie onderzoekt hoe eerstejaars studenten fysiotherapie omgaan met uitdagingen en verschillen in de beroepspraktijk, specifiek tijdens de initiatiefase van internationale stages, om te kunnen komen tot actieve deelname aan de praktijk.
Methode:
Twaalf eerstejaars studenten fysiotherapie van de European School of Physiotherapy aan de Hogeschool van Amsterdam hielden een persoonlijk audio-dagboek bij tijdens hun eerste internationale stage. Aan de hand van een instructiesheet deelden de studenten een maand lang twee keer per week persoonlijke ervaringen. Deze ervaringen hadden betrekking op deelname aan patiëntenzorg en teamactiviteiten bij aanvang van stage.2 Verkregen audiodata werd rechtstreeks gestreamd naar de beveiligde webomgeving van de hoofonderzoeker, via een applicatie op de eigen smartphone, en vervolgens geanonimiseerd opgeslagen. De individuele geluidsfragmenten zijn getranscribeerd en gecodeerd door twee onafhankelijke onderzoekers. Data-analyse gebeurde volgens de stappen van template analysis, waarbij de a priori thema’s voor analyse waren gestoeld op de vier fasen van initiatie. Discussies in het onderzoeksteam ondersteunden het proces van analyse op meer conceptueel niveau en leidden tot aanpassing van deze thema’s voor het final template, om de verschillende elementen van deelname aan de praktijk beter te kunnen benadrukken.
Resultaten (en conclusie):
Via een continue wisselwerking tussen het proces van oriëntatie en aanpassing aan de stageomgeving leerden de studenten om te gaan met de uitdagingen die de internationale zorgcontext hen bood. De audiodagboeken lieten zien hoe de studenten tijdens hun oriëntatie in de beroepspraktijk verschillen opmerkten, en deze vervolgens bespreekbaar maakten binnen het team. Aanpassing van de studenten aan de lokale praktijk werd ondersteund door continue afstemming met lokale hulpverleners en medestudenten. Deze professionele dialoog versterkte het onderlinge vertrouwen, op basis van wederzijds begrip en gaf ruimte voor daadwerkelijke de bijdrage van de student aan patiëntenzorg en teamactiviteiten.
Discussie :
Deze studie laat zien hoe eerstejaars studenten fysiotherapie omgaan met uitdagingen en verschillen in de beroepspraktijk tijdens de initiatie van internationale stages. Doordat studenten actief deelnemen aan patiëntenzorg en betrokken worden bij teamactiviteiten merken zij verschillen in werkwijze, onderwijskundige aanpak en professionele benadering al vroeg op. Het bespreekbaar maken van deze verschillen met begeleiders en medestudenten helpt de studenten bij het afstemmen van wederzijdse verwachtingen ten aanzien van hun bijdrage aan patiëntenzorg, rekening houdend met de internationale context.
Referenties:
Wijbenga MH, Duvivier RJ, Sheehan DC, Ramaekers SPJ, Teunissen PW, Driessen EW. 2020. Finding your feet: student participation during initiation of international clinical placements. Persp Med Educ. 9:41–48.
Crozier SE, Cassell CM. Methodological considerations in the use of audio diaries in work psychology: Adding to the qualitative toolkit. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2016 Jun;89(2):396-419.