Impact Maken met Podcasts: Van Onderzoek naar Bereik

Informatie
Auteurs
K.A. van Loon
M. de Hoog
M.P. Smit
R. J. B. J. Gemke
Organisatie
Amsterdam UMC
Erasmus MC
Radboud UMC
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Wil je jouw onderzoek of vernieuwende ideeën breder verspreiden dan alleen via wetenschappelijke tijdschriften en daarmee maatschappelijke impact maken? In deze workshop laten we zien hoe je podcasts effectief kunt inzetten om wetenschappelijke kennis te valoriseren en een breed publiek te bereiken. Hoewel veel onjuiste informatie via social media verspreid wordt, bieden juist deze kanalen ook kansen om betrouwbare, wetenschappelijke inzichten toegankelijk te maken.We delen onze ervaringen met de succesvolle podcast ‘Podje Aios Praat’ (meer dan 14.000 keer beluisterd) en bieden praktische stappenplannen om jouw werk op moderne manieren te presenteren. Daarnaast krijg je de kans om tijdens de workshop met professionele apparatuur te oefenen met het opnemen van je eigen podcast trailer.

Doel:

1. Concretiseren: doel,doelgroep voor jouw podcast

2. Uitdenken:

format/onderwerpen/rubriek voor jouw podcast

3. Inzicht:

belangrijkste do’s/don’ts bij het starten van een podcast
4. Oefenen met opnemen van een podcast trailer

Doelgroep:

Opleiders,aiossen,studenten,onderwijskundigen,beleidsmakers

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Kennismaking
Deelnemers introduceren zichzelf kort en vertellen over hun favoriete podcast. Wat wil je leren tijdens de workshop?
Inzicht in persoonlijke voorkeuren van deelnemers voor podcasts en hun leerdoelen voor de workshop.

Presentatie
Presentatie en ervaringsdeling over gebruik van podcasts voor kennisdeling, praktisch stappenplan
Overzicht van de belangrijkste stappen om een podcast te starten en de rol van podcasts in kennisverspreiding.

podcastconcept
In subgroepen bepalen hoe hun onderwerp of boodschap het best kan worden overgebracht via een podcast. Ze werken aan het creëren van een podcastconcept dat aansluit bij hun onderwerp en doelgroep.
Eerste opzet voor een podcast, inclusief concept, boodschap en doelgroep.

Oefenen
Oefenen met opnemen van podcast teaser met professionele apparatuur.
Korte podcastopname die hun onderwerp op een aantrekkelijke manier presenteert aan het doelpubliek.

Communicatiestrategie
Deelnemers delen ervaringen/ideeën over hoe ze hun podcast kunnen promoten/verspreiden. Omvat ook het gebruik van social media kanalen en de uitdagingen die hierbij horen.
Bewustwording omtrent de consequenties van het gebruik van social media.

Afronding,evaluatie
Tijd voor vragen en evaluatie van de workshop.
Reflectie op de geleerde vaardigheden en inzichten, en verduidelijking van eventuele vragen.

Referenties (max 2.):

Onze onderzoeksgroep doet sinds 2018 onderzoek naar het werken en leren binnen EPA-opleidingen. Een belangrijk doel van ons werk is valorisatie: onze bevindingen niet alleen publiceren in wetenschappelijke bladen, maar onze bevindingen, via hedendaagse methoden, naar de doelgroep brengen.

Zo hebben we de succesvolle podcast ‘Podje Aios Praat’ gelanceerd, inmiddels meer dan 14.000 keer beluisterd. Hiermee ondersteunen we ons publiek door taboes en moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken en wetenschappelijke inzichten toegankelijk te delen

Max aantal deelnemers :

20

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee