Impact door Inzicht: Leren van Patiëntervaringen voor Professionele Ontwikkeling

Informatie
Auteurs
A.A.E.M. van der Velden
D.E. Versluis
J. Nauts
J.J. Koksma
L. Oliemeulen
R. Engbers
W. Kuijer-Siebelink
Organisatie
Radboud UMC
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Om zorgprofessionals voor te bereiden op en mee te laten groeien met de zorg van de toekomst, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van verschillende percepties over kwaliteit van zorg. Tot op heden zijn concepten van kwaliteit van zorg hoofdzakelijk beschreven vanuit het perspectief van zorgprofessionals, zoals patiëntgerichte- en interprofessionele zorg. Dit betekent dat de zorg op basis van dit perspectief mogelijk niet de beste weerspiegeling is van wat patiënten ervaren als kwalitatief goede zorg. Uitwisseling van perspectieven met patiënten wat betreft succesverhalen en verbeterpunten kan daarmee een bijdrage leveren aan de professionele ontwikkeling van zorgverleners.

Door op interpersoonlijk niveau te onderzoeken hoe zorginteracties worden ervaren door patiënten en hun naasten, willen we ontdekken hoe zorg kan worden aangepast door middel van subtiele, en daarmee implementeerbare, veranderingen om beter te weerspiegelen wat patiënten en hun naasten ervaren als kwalitatief goede zorg.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Om de kwaliteit van de zorg te beschrijven is gekozen voor ‘betekenisvolle zorg’ als concept, omdat het patiëntbetrokkenheid impliceert. Op zijn beurt zal betekenisvolle zorg worden bekeken vanuit de lens van relatiegerichte zorg. Deze lens vat zorgrelaties op als wederkerig, waarbij patiënten en zorgprofessionals samen verantwoordelijk zijn voor betekenisvolle zorg. Dit onderzoek zal op deze manier bijdragen aan het begrip van de rol van zorgrelaties op de ervaring van betekenisvolle zorg.

Dit onderzoek omvat een gefocuste etnografie, bestaande uit participant observaties aangevuld met diepte-interviews. De observaties betreffen situationele ontmoetingen tussen patiënten, naasten en zorgprofessionals. Aanvullend zullen korte diepte-interviews worden afgenomen met patiënten en/of naasten om diepgaand inzicht te krijgen in de persoonlijke ervaringen van de deelnemers.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De data zal worden geanalyseerd met behulp van de Grounded theory methode. Dit type analyse maakt het mogelijk om direct uit de ervaringen van de deelnemers belemmerende en stimulerende factoren voor betekenisvolle zorg te bepalen.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

De inzichten uit deze studie vormen de basis voor het ontwerpen van interventies die bijdragen aan professionele ontwikkeling in de dagelijkse zorg. De dataverzameling zal plaatsvinden tussen September 2024 en Januari 2025. De resultaten worden begin 2025 verwacht en graag ter plekke met geïnteresseerden gedeeld.

Referenties (max. 2):

Marshall A, Kitson A, Zeitz K. Patients’ views of patient-centred care: a phenomenological case study in one surgical unit. J Adv Nurs. 2012;68(12):2664-73.

Reeves S, Peller J, Goldman J, Kitto S. Ethnography in qualitative educational research:

AMEE Guide No. 80. Med Teach. 2013;35(8):e1365-e79.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee