Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Iedereen (mantel)zorgt; het combineren van taken/rollen als inspiratiebron voor onderwijs
Doel:
Naasten zijn steeds belangrijker in de maatschappij, als mantelzorger en als steun en toeverlaat van een zieke dierbare. Eén op de drie mensen heeft mantelzorg-taken1. Dit heeft ook effect op studenten en docenten, want ook zij zijn naaste en vervullen vaak mantelzorgtaken.
In deze sessie ontdekt u de mens achter de student en docent en het belang oog voor hen als naasten te hebben in het onderwijs. Na een korte introductie krijgt u direct toepasbare informatie en onderwijsmateriaal hoe u oog voor naasten en palliatieve zorg kunt integreren in het formele onderwijs. Kennis en vaardigheden op gebied van palliatieve zorg rusten de zorgprofessional beter uit voor de zorg van de toekomst en verbeteren de patiëntenzorg2. U gaat met uw collega’s aan de slag om ideeën te genereren voor het hidden of het informele curriculum.
Doelgroep:
studenten, zorgprofessionals, docenten, onderwijsontwikkelaars, alle geïnteresseerden
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Inzicht in en verwerven van actieve handvatten voor omgaan met mantelzorgende collega’s en studenten
Inzicht in de rol van het formele, informele en hidden curriculum bij de omgang met mantelzorg en palliatieve zorg
Deze inzichten kunnen omzetten in een onderwijsvoorstel (aanpassing, extra aandacht, ervaringsleren, etc.)
Inzichten en handvaten om de beste zorg (in de laatste levensfase) te kunnen verzorgen, door studenten en docenten bewust te maken van aandacht voor de gehele mens achter de (palliatieve) patiënt, diens omgeving en ook de student of collega.
Referenties (max 2.):
1 Hulp voor toenemend aantal mantelzorgers | Mantelzorg | Rijksoverheid.nl
2.Ramirez CT, Verma RK. Early Palliative Care Improves Patient and Caregiver Quality of Life. Clin J Oncol Nurs. 2024 Sep 17;28(5):496-501. doi: 10.1188/24.CJON.496-501. PMID: 39324717.
Max aantal deelnemers :
30