Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Is het concept van de 3-jarige bachelor geneeskunde gevolgd door een 3-jarige master geneeskunde verleden tijd? In deze rondetafelsessie willen we de huidige structuur van de opleiding vanuit meerdere perspectieven ter discussie stellen.
Het voordeel van de huidige opbouw is dat studenten vanaf dag 1 de focus hebben op arts worden en we 6 jaar de tijd hebben om ze zo goed mogelijk daartoe op te leiden. We kunnen een opleiding met lange opeenvolgende leerlijnen bieden en de master sluit naadloos aan op de bachelor. De ‘doorstroommaster’ staat echter onder druk en alternatieven hebben meerdere voordelen. Niet voor niets kennen veel landen de opbouw van een brede wetenschappelijk gerichte bachelor in de levenswetenschappen gevolgd door een 4-jarige ‘medical school’. Het kan meerwaarde hebben om in eerste instantie een brede blik te houden voordat wordt ingezoomd op de geneeskunde. Als we de instroom in de master geneeskunde open zetten voor studenten vanuit verschillende bachelor opleidingen binnen de levenswetenschappen, levert dit een meer heterogene groep studenten op in de master. Zij hebben een brede diversiteit aan achtergrond, brengen eigen kennis, ervaring en perspectieven mee en kunnen met wat meer ‘rijpheid’ de coschappen starten. We zien in de huidige zij-instroomprogramma’s en arts-onderzoeker masters hoe goed dit concept werkt. Deze studenten doen het uitstekend in onze huidige masteropleidingen geneeskunde. Is het einde van het tijdperk ‘bachelor geneeskunde gevolgd door master geneeskunde’ in zicht?
Doel:
Het doel is om met de deelnemers te reflecteren op de huidige klassieke opbouw van de studie geneeskunde. Hoe kunnen we de opleiding zo indelen dat deze toekomstbestendig is? Door met elkaar te kijken naar de voor- en nadelen van de huidige structuur van de basisopleiding tot arts en mogelijke alternatieven te exploreren, kunnen deelnemers zich een beeld vormen van de in hun ogen optimale opbouw van de studie geneeskunde om in de eigen instelling op grote of kleine schaal initiatieven te ontwikkelen om die te bewerkstelligen.
Doelgroep:
Docenten, studenten, onderwijsontwikkelaars, curriculumontwerpers, beleidsmedewerkers, onderwijskundigen.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
In deze rondetafelsessie gaan we met de deelnemers in gesprek over de toekomst van de reguliere opbouw van de studie geneeskunde in Nederland. We doen dit door kort enkele experts aan het woord te laten die diverse alternatieven en mogelijkheden belichten en vervolgens de deelnemers in kleine groepen onder begeleiding van de moderatoren te laten werken aan enkele compacte opdrachten. Tot slot worden de uitgewerkte opdrachten plenair nabesproken, zodat deelnemers een eigen visie kunnen ontwikkelen op de ideale structuur van de studie geneeskunde.
Referenties:
Max aantal deelnemers :
Maximaal 30