Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Patiënten zijn divers en identiteiten, zoals etniciteit, gender, seksuele voorkeuren en sociaaleconomische status kunnen belangrijke determinanten van gezondheid zijn. In het onderwijs willen we studenten goed voorbereiden op zorg voor patiënten met verschillende achtergronden. Toch zien we diversiteit vaak weinig terug in casuïstiek of in beschrijvingen van rollen voor simulatiepatiënten. Of er wordt te veel nadruk op een bepaalde achtergrond gelegd, waardoor deze patiënten onbedoeld als exotisch en problematisch worden gepresenteerd. Docenten staan voor de uitdaging om meer diversiteit in patiënt casussen op te nemen zonder in de valkuil van te simplistische presentatie te vallen. In deze workshop gaan we kort in op de verschillende factoren van diversiteit die van belang kunnen zijn in casuïstiek en bespreken we mogelijke valkuilen. Deelnemers gaan aan de slag met concrete casuïstiek in kleine groepen en krijgen antwoord op vragen als: ‘Waar moet ik op letten?’, ‘Welke casuïstiek moet ik aanpassen en welke niet?’, ‘Welke factoren zijn van belang om mee te nemen?’, ‘Wat zijn suggesties voor inclusief taalgebruik?’. De deelnemers krijgen praktische tools mee die zij zelf later in hun eigen onderwijs weer kunnen toepassen.
Doel:
In deze workshop leert u meer over hoe u c bestaande casuïstiek op een niet stereotyperende manier divers kan maken of hoe u nieuwe casuïstiek kan ontwikkelen over patiënten met verschillende achtergronden. In de workshop kunt u eigen casuïstiek meebrengen of oefent u met casuïstiek die door de docenten is meegenomen.
Doelgroep:
Docenten, studenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Korte inleiding over belang en uitdaging van diversiteit in casuïstiek en verschillende factoren van diversiteit – 5 min
Presentatie van tools en korte discussie van verschillende manieren om casuïstiek divers te maken – 15 min
Oefening ‘divers maken van casuïstiek’ in kleine groepen (met eventueel eigen materiaal) – 30 min
Presentatie en nabespreken van de ontwikkelde casuïstiek – 15 min
Samenvatting belangrijkste tools – 5 min
Referenties (max 2.):
Helberg-Proctor A. De paradox van diversiteit en inclusie in de geneeskunde en zorg. Sociale Vraagstukken, 2021. https://www.socialevraagstukken.nl/de-paradox-van-diversiteit-en-inclusie-in-de-geneeskunde-en-zorg/
Zanting A, Meershoek A, Frambach JM, Krumeich A. The ‘exotic other’ in medical curricula: Rethinking cultural diversity in course manuals. Med Teach. 2020 Jul;42(7):791-798.
Max aantal deelnemers :
24