Hoe kunnen we een professionele cultuur binnen onze gezondheidszorgopleiding stimuleren?

Informatie
Auteurs
G. Tsakitzids
I. Wyns
K. Reefman
M.C. Mak-Van der Vossen
S. Spee
Organisatie
Universitair Ziekenhuis Antwerpen
VU Medisch Centrum
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Het thema van deze Ronde Tafel is de invloed van systeemfactoren (knelpunten, drempels, valkuilen) op de professionaliteit van studenten, docenten, beleidsmakers en onderwijsondersteuners in gezondheidszorgopleidingen. Aandacht hiervoor is belangrijk omdat zowel studenten als docenten, beleidsmakers en onderwijsondersteuners soms ervaren dat zij belemmerd worden in hun professionaliteit door structurele omstandigheden binnen hun gezondheidszorgopleiding. Egener et al. publiceerden een “Charter on Professionalism for Health Care Institutions”.1 Geïnspireerd door dit artikel waarin beschreven wordt hoe een professionaliteitscode voor instellingen in de gezondheidszorg werd ontwikkeld, inventariseren we in deze Ronde tafel aspecten die de professionaliteit van opleidingen in de gezondheidszorg kunnen beschrijven. Cultureel bepaalde aspecten die professionele dilemma’s voor docenten, studenten en onderwijsondersteuners kunnen veroorzaken zijn bijvoorbeeld een hoge werkbelasting, hiërarchische verhoudingen en een perfectionistische cultuur. Daarnaast staan we stil bij de vraag wat er eigenlijk gebeurt als individuele opvattingen van studenten, docenten, beleidsmakers of onderwijsondersteuners botsen met institutionele regels. Zijn we in staat om onze heilige huisjes te herkennen, en die wellicht te veranderen? Wordt de stem van studenten voldoende gehoord? Deze ronde tafel wil inventariseren wat we kunnen doen om een cultuur te bewerkstelligen die een professionele houding van allen binnen de opleiding stimuleert. Mogelijk kunnen we samen bepalen welke professionele normen en waarden thuis horen in een professionaliteitscode voor gezondheidszorgopleidingen.

Doel:

Herkennen van systeemfactoren (knelpunten, drempels, valkuilen) die de professionaliteit van studenten en docenten negatief kunnen beïnvloeden

Uitwisselen van ideeën en ervaringen om systeemfactoren die van belang zijn voor de professionaliteit van docenten en studenten op een positieve manier te veranderen

Opstellen van een concept professionaliteitscode voor instellingen die opleidingen in de gezondheidszorg verzorgen

Doelgroep:

Studenten en docenten, beleidsmakers en onderwijsondersteuners van opleidingen in de gezondheidszorg

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Wereldcafé met als centrale vragen:

Hoe kan het beleid van een gezondheidszorgopleiding of faculteit bijdragen aan het ontwikkelen en vasthouden van de professionaliteit van allen binnen de opleiding?

Welke normen en waarden horen thuis in een professionaliteitscode voor gezondheidszorgopleidingen?

Na deze Ronde Tafel hebben deelnemers inzicht in cultuuraspecten die de lastige context die professionele dilemma’s veroorzaken, en mogelijkheden om deze in hun eigen organisatie te herkennen en mogelijk te beïnvloeden. Op grond van de bevindingen stellen de moderatoren een concept professionaliteitscode op voor gezondheidszorgopleidingen.

Referenties:

Egener, Barry MD; McDonald, Walter MD; Rosof, Bernard MD; Gullen, David MD Organizational Professionalism: Relevant Competencies and Behaviors, Academic Medicine: May 2012 – Volume 87 – Issue 5 – p 668-674.

Max aantal deelnemers :

50
Deze sessie kan ook als een digitale Ronde Tafel worden aangeboden. Dan zal gebruik gemaakt worden van Zoom met break out sessies.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee