Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Geïntegreerde zorg in (para)medisch en verpleegkundig onderwijs.
Als gevolg van de dubbele vergrijzing neemt de behoefte toe aan zorgprofessionals die patiënten met multimorbiditeit kunnen behandelen. Visierapporten, zoals bijvoorbeeld Medisch Specialist 2025, beschrijven daarom dat (toekomstige) professionals voorbereid moeten worden om geïntegreerde zorg (integrated care) te leveren. Hoe dit moet gebeuren is onduidelijk.
Uit een scoping review, uitgevoerd door de moderatoren van deze rondetafelsessie, blijkt dat er beperkt aandacht is voor geïntegreerde zorg in onderwijs en opleiding. Onderwijsprogramma’s bevatten bovendien niet alle aspecten van geïntegreerde zorg. Zo is er wel aandacht voor interprofessioneel werken, maar worden andere aspecten overgeslagen, zoals management en organisatie. Zorgprofessionals leren vooral medisch inhoudelijke zorg aan individuele patiënten te leveren. Maar in de literatuur wordt ook het belang van kennis op management-, organisatie- en populatieniveau benadrukt.
Doel:
Tijdens deze rondetafelsessie willen we met elkaar in gesprek over hoe we geïntegreerde zorg het beste kunnen inbedden in (para)medisch en verpleegkundig onderwijs. Hierbij maken we gebruik van de inhoud uit een recente scoping review over dit onderwerp.
Doelgroep:
Onderwijskundigen, onderzoekers, onderwijzers, zorgprofessionals, AIOS en studenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De moderatoren zullen starten met een presentatie met achtergrondkennis over het begrip geïntegreerde zorg. Hierna geven de moderatoren een presentatie over de door hun eerder uitgevoerde scoping review ten aanzien van onderwijsprogramma’s die als doel hebben ‘het leren leveren van geïntegreerde zorg voor ouderen’. De deelnemers zullen vervolgens worden gevraagd om de verschillende onderdelen van het begrip geïntegreerde zorg te prioriteren, gevolgd door een verdiepende discussie. De rondetafelsessie eindigt met het vaststellen van concrete doelen ten aanzien van onderwijs over geïntegreerde zorg bij ouderen, waarmee de deelnemers samen of individueel aan de slag kunnen.
Referenties (max 2.):
Max aantal deelnemers :
40