Hoe besluiten reviewers en editors over de publiceerbaarheid van mijn artikel? Een kijkje achter de redactionele schermen van Perspectives on Medical Education.

Informatie
Auteurs
A. de la Croix
E. W. Driessen
K.M. Stegers-Jager
P. Teunissen
P.L.P. Brand
Organisatie
Amsterdam UMC
Isala
Radboud UMC
Universiteit Maastricht
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Perspectives on Medical Education is niet alleen het huistijdschrift van de NVMO, maar ook een vooraanstaand internationaal wetenschappelijk tijdschrift over onderwijs en opleiding in de gezondheidszorg. De editors van PME streven ernaar om innovatief, valide en relevant onderzoek te publiceren. Dit onderzoek moet theoretisch solide en praktisch toepasbaar zijn zodat de opleiding van de zorgprofessional van de toekomst verder kan worden ontwikkeld.

Daarvoor moet de redactie kritisch zijn: er worden veel meer artikelen aangeboden dan kunnen worden gepubliceerd. In deze workshop nemen PME-redacteuren je mee in dit proces van peer review. Wat maakt dat sommige manuscripten worden afgewezen, en hoe kun je de kans vergroten dat je artikel wordt aanvaard voor publicatie?

Doel:

Inzicht krijgen in redenen voor afwijzen of accepteren van wetenschappelijke manuscripten over onderwijs en opleiding in de gezondheidszorg, deelnemers enthousiasmeren om zelf artikelen kritisch te beoordelen

Aan het einde van deze workshop:

Kent de deelnemer het peer review proces van PME

Heeft de deelnemer inzicht in de belangrijkste redenen waarom manuscripten in het peer review proces worden afgewezen

Heeft de deelnemer inzicht in de belangrijkste kenmerken van een wetenschappelijk artikel dat in aanmerking komt voor publicatie

Doelgroep:

onderzoekers van onderwijs en opleiding in de gezondheidszorg en hun supervisoren, ontwikkelaars van onderwijs, opleiders, studenten en anderen die onderzoek willen doen.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

In de workshop beoordelen de deelnemers in groepjes geanonimiseerde manuscripten die aangeboden zijn voor publicatie in PME. Onder begeleiding van ervaren PME-redacteuren bespreken ze de criteria die gehanteerd worden in het peer review proces om te beslissen over afwijzing of publicatie. De bevindingen worden plenair besproken en gespiegeld aan de ervaringen van de PME-redacteuren. Deelnemers krijgen een handout met aandachtspunten voor het reviewproces en suggesties voor het vermijden van de valkuilen die kunnen leiden tot afwijzing van hun artikel.

Referenties (max 2.):

Varpio L et al. Advice for authors from the editors of Perspectives on Medical Education

Getting your research published. Perspect Med Educ 2018;7:343-7.

Good advice from the deputy editors of Medical Education: the sequel. Med Educ 2022;56:468-9.

Max aantal deelnemers :

40

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee