Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Binnen de professionalisering van docenten verkennen we regelmatig thema’s die – op basis van onderzoek en literatuur, interessant zijn. Tegelijkertijd ontstaat er vaak discussie over hoe we deze thema’s in de praktijk kunnen toepassen. Een debat met deelnemers die verschillende perspectieven op onderwijs hebben kan nieuwe inzichten opleveren in aanpakken en controverses binnen docentprofessionalisering. Daarom nodigen we de deelnemers uit om deel te nemen aan een discussie rondom drie thema’s. De prikkelende stellingen behorende bij de thema’s zijn: 1) Communities of Practice als docentprofessionaliseringswerkvorm zijn een mooi idee, maar werken niet in de praktijk. 2) Om ons professionaliseringsaanbod toekomstbestendig te maken, moeten we de overstap maken naar innovatieve, zelfgestuurde leermodellen, ondanks de uitdagingen die dit voor docenten met zich mee brengt. 3) Onze rol als docentprofessionaliseerders moet zich uitbreiden van individuele ondersteuning naar het stimuleren van veranderingen op organisatieniveau om de uitdagingen in het hoger onderwijs effectief aan te pakken.
Doel:
Het doel van deze rondetafelsessie is om inzicht te krijgen in uitdagingen rondom docentprofessionalisering in verschillende onderwijscontexten. Deelnemers gaan in debat over drie stellingen die controverses in docentprofessionalisering representeren.
Doelgroep:
Betrokkenen en geïnteresseerden in docentprofessionalisering (docenten, studenten, beleidsadviseurs, opleiders, MBO/HBO/WO).
Opzet: activiteiten en opbrengst:
1) Introductie en positionering
2) Vertegenwoordigers van de Taakgroep Docentprofessionalisering vertellen over de context van docentprofessionalisering bij Maastricht University.
3) Deelnemers worden uitgenodigd tijdens het debat te vertellen over docentprofessionalisering in hun context.
Referenties (max 2.):
Buckley, H., Steinert, Y., Regehr, G. and Nimmon, L. (2019), When I say … community of practice. Med Educ, 53: 763-765. https://doi.org/10.1111/medu.13823
Steinert, Yvonne PhD; O’Sullivan, Patricia S. EdD; Irby, David M. MDiv, PhD. The Role of Faculty Development in Advancing Change at the Organizational Level. Academic Medicine 99(7):p 716-723, July 2024. | DOI: 10.1097/ACM.0000000000005732
Max aantal deelnemers :
30