Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Al jaren bestaat er een numerus fixus op de opleiding geneeskunde. Waar voorheen studenten random toegelaten werden middels loting, is dit door het voorgaande kabinet in 2017 verboden. Om toelating van geneeskundestudenten niet aan het toeval over te laten, maar aan motivatie en capaciteiten van studenten, werd de selectieprocedure omgezet naar decentrale selectie. Deze nieuwe methode blijkt echter niet volledig toereikend om een diverse studentenpopulatie te selecteren.(1, 2) Uit onderzoek blijkt dat studenten met migratieachtergrond en laatbloeiers niet door de selectie heen komen.(1) Ook zou decentrale selectie zorgen voor extra stress onder studenten en kansenongelijkheid.(2) Zo zijn de afgelopen jaren een toenemend aantal aan dure trainingen voor de decentrale selectie bijgekomen.
Vanwege bovenstaande redenen is in februari 2020 een motie aangenomen in de Tweede Kamer waardoor loting weer een selectie-instrument is geworden bij numerus fixus opleidingen..
Tijdens deze werkgroep bespreken wij graag de aspecten omtrent het heilige huisje: de selectie binnen de geneeskundeopleiding.
Doel:
Onder studenten en docenten is er veel verdeeldheid over wat de beste manier van toelating is. We willen vanuit verschillende faculteiten en verschillende gremia de ervaringen en meningen omtrent loting en decentrale selectie delen en bediscussiëren. Tijdens dit rond de tafel gesprek willen wij in meerdere groepen de discussie aangaan over de ideale manier van toelating. We willen informatie met elkaar delen en uiteindelijk nieuwe inzichten aan de deelnemers geven. In 2021 zullen de faculteiten een eigen keuze moeten maken over de toelating en wij willen middels deze workshop iedereen triggeren om hierover na te denken.
Doelgroep:
Open voor iedereen. Juist interessant om een hele diverse groep bij elkaar te krijgen.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Algemene inleiding over loting en selectie.
De deelnemers worden in de rond de tafel sessie opgedeeld in drie groepen.
Wij zijn voor 100% loting.Wij zijn voor 100% decentrale selectie.Wij zijn voor gedeeltelijke decentrale selectie, waarbij er een selectie van de beste X% en selectie van de slechtste X% plaatsvindt en waarbij er bij de groep hiertussen geloot zal worden.
Deze groepen gaan eerst overleggen over argumenten voor hun standpunt en over verwerpingen van de argumenten van andere groepen.
Na het bediscussiëren van bovenstaande stellingen in groepen zal er een debat plaatsvinden.
Referenties:
(1) Anja van den Broek, Kyra de Korte, José Mulder, Joyce Bendig-Jacobs. Numerus fixus, selectie en kansengelijkheid in het wetenschappelijk onderwijs. Een overzichtsstudie naar doelen, criteria, instrumenten en effecten van selectie. Oktober 2018(2) Niessen, A. S. M., Meijer, R. R., & Tendeiro, J. N. (2016). Predicting Performance in Higher Education Using Proximal Predictors. PLOS ONE, 11(4), e0153663. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0153663
Max aantal deelnemers :
45