Grip op de ontwikkeling van je professionele identiteit: hoe leer je als AIOS van rol- en trolmodelmomenten?

Informatie
Auteurs
A.C.L. Wildeboer
J. Bransen
J. Melenhorst
M. Poeze
M.C. Mak-Van der Vossen
M.M.G. van Berckel
W. N. K. A. van Mook
Organisatie
Amsterdam UMC
Catharina Ziekenhuis
Máxima Medisch Centrum
MUMC+
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Professionele identiteitsontwikkeling

Een fundamenteel doel van de opleiding is dat AIOS leren denken, doen en voelen als een medisch specialist. Ze integreren hun pre-existente identiteit met wat professioneel gezien van hen verwacht wordt en zo ontwikkelen zij hun professionele identiteit. Rolmodellen dragen hier sterk aan bij, maar niet iedere specialist is een rolmodel op elk moment, en voor elke AIOS. Dus hoe bepaal je als AIOS wie wanneer je rolmodel is? En hoe en wat leer je van diegene in relatie tot je professionele identiteit? In onderzoek bij AIOS chirurgie ontdekten we dat AIOS leren door specifieke rolmodelmomenten (positieve ervaringen) en trolmodelmomenten (negatieve ervaringen).(Bransen et al., 2024) Tijdens de workshop zullen we deze theoretisch achtergrond bespreken en aanvullen met interactieve oefeningen en groepsdiscussies.

Doel:

Na deze workshop hebben AIOS en opleiders concrete handvatten om het leren van rol- en trolmodelmomenten effectief te integreren in de opleiding.

Doelgroep:

AIOS en opleiders, geïnteresseerden in identiteitsontwikkeling & leren van rolmodellen

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Ons team van ervaringsdeskundigen (AIOS & specialisten) zal de deelnemers uitdagen om kritisch na te denken over ervaringen met rolmodelmomenten en hun eigen leerproces. Door middel van interactieve oefeningen worden zelfreflectie en kritische discussies gestimuleerd, zodat zowel AIOS als opleiders hun inzichten actief verdiepen. Hoewel AIOS en opleiders samenwerken binnen hetzelfde opleidingsproces, hebben ze vaak verschillende doelen als het gaat om rolmodellen. Voor AIOS ligt de focus op het identificeren van en leren van rolmodellen, terwijl de opleider of supervisor juist de rol van voorbeeldfiguur vervult. Dit creëert een unieke dynamiek waarin de AIOS actief rolmodelmomenten kiest en interpreteert, terwijl de opleider zich bewust moet zijn van zijn of haar voorbeeldfunctie en de impact daarvan op de professionele ontwikkeling van de AIOS. In deze workshop toetsen we het door ons ontwikkelde model aan verschillende opleidingen en onderzoeken we hoe de perspectieven van zowel AIOS als opleiders elkaar kunnen versterken. De workshop benadrukt het belang van rolmodelmomenten en hun relatie tot de professionele identiteitsontwikkeling van AIOS en geeft AIOS en opleiders inzicht in welke factoren zij in dit proces kunnen beïnvloeden.

Referenties (max 2.):

Bransen, J., Poeze, M., Mak-van der Vossen, M. C., Könings, K. D., & van Mook, W. N. K. A. (2024). ‘Role Model Moments’ and ‘Troll Model Moments’ in Surgical Residency: How Do They Influence Professional Identity Formation? Perspectives on Medical Education. https://doi.org/10.5334/pme.1262

Max aantal deelnemers :

50

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee