Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Ethische toetsing van onderzoeksvoorstellen.
Doel:
Vergroten van de expertise van onderzoekers in het schrijven van ethisch verantwoorde onderzoeksvoorstellen.
Doelgroep:
Onderzoekers van onderwijs en opleiding in de gezondheidszorg.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Activiteiten: na een korte toelichting op de ethische aspecten van onderzoek naar onderwijs en opleiding in de gezondheidszorg (zoals rechtvaardiging van het onderzoek, respect voor deelnemers), gaan deelnemers in groepjes uiteen om veel voorkomende ethische uitdagingen te bespreken aan de hand van casuïstiek uit de Ethische Review Board (ERB). Voorbeelden van hiervan zijn: “Ik wil zoveel mogelijk van mijn eigen studenten overhalen om deel te nemen aan mijn onderzoek, maar wel op vrijwillige basis. Hoe kan ik voorkomen dat ze zich gedwongen voelen om mee te doen?” of: ”In mijn onderzoek wil ik een grote groep studenten observeren. Hoe krijg ik op een ethisch correcte en tevens praktische manier informed consent van deze groep?”
Er zullen drie casus behandeld worden. Elke casus wordt plenair nabesproken met hulp van iemand met expertise op het thema van de casus
Opbrengst: na afloop van de workshop zijn deelnemers beter in staat ethische aspecten rond onderzoek van onderwijs en opleiding in de gezondheidszorg te verwerken in hun onderzoeksvoorstel. Daarnaast hebben ze meer inzicht in het verloop van ethische toetsing en zien ze de waarde in van kritische dialoog hierover.
Referenties (max 2.):
Eikelboom, J.I., ten Cate, O.T.J., Jaarsma, D., Raat, J.A.N., Schuwirth, L. and van Delden, J.J.M. (2012), A framework for the ethics review of education research. Medical Education, 46: 731-733. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2012.04293.x
Max aantal deelnemers :
25