Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Tijdens de coschappen waaieren studenten uit over verschillende ziekenhuizen en afdelingen. Hoewel in de kliniek het belang van Evidence Based Medicine (EBM) onderwijs wel wordt gezien [1], zijn er in de grote verschillen.
In 2017 is de opzet van de master in het ErasmusMC veranderd. Voorafgaand aan ieder coschap is er nu een onderwijsblok waarin, in navolging van Journal Clubs in de bachelor, een EBM-club gegeven.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Na een inleiding “EBM in de praktijk” vóór het eerste coschap, maakt iedere student tijdens het coschap wisselend een EBM-casus of een beoordeling van de EBM-casus van een medestudent (6 opdrachten in totaal). In het onderwijsblok ná het coschap worden de casus besproken in een EBM-club. De EBM-club is kleinschalig (maximaal 24 studenten) met veel ruimte voor discussie.
De casus moet gaan over een patiënt-probleem dat de student tijdens het coschap tegenkomt. De uitwerking van de EBM-casus bevat alle stappen van EBM: casusbeschrijving, vraagformulering, PICO, zoekactie, bespreken literatuur, en beleid. Alle casus worden door docenten voorzien van feedback en als voldoende of onvoldoende beoordeeld.
Tijdens het oudste coschap levert de student een EBM-casus in die meetelt als eindwerk voor het artsexamen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Na 2,5 jaar “draaien”, zijn ongeveer 800 EBM-casus ingeleverd en >150 lessen gegeven. De studenten beoordelen het onderwijs met een 7,3, en waarderen vooral dat het onderwijs ze laat zien wat EBM in de praktijk kan betekenen. Bovendien vinden ze dat ze door het onderwijs effectiever EBM-casus kunnen uit werken.
De aangeleverde casus gaan meestal over een therapeutische EBM-vraag (80%). In 75% van de gevallen kan het antwoord gevonden worden met een meta-analyse of systematisch review. In bijna 25% van de gevallen levert de casusuitwerking een antwoord op dat anders is dan wat er in de praktijk als standaard gedaan wordt.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Het onderwijs is tijdsintensief voor studenten én docenten. Gaandeweg zijn er daarom aanpassingen doorgevoerd. Studenten bleken bijvoorbeeld met andere dingen moeite te hebben dan van tevoren verwacht. Bij de eerste clubs ligt nu de nadruk op literatuur zoeken. Dit verschuift naar interpretatie van meta-analyses en de vertaling van resultaten naar de praktijk. De clubs zijn nu meer gestandaardiseerd, met een afname van de docent voorbereidingstijd als bijkomend voordeel.
Hoewel alle studenten nu dezelfde EBM-eindkwalificaties hebben, valt met name het creëren van EBM-bewustzijn (“steeds jezelf vragen stellen”) wat tegen.
Referenties:
Albarqouni L, Hoffmann T, et al. Core Competencies in Evidence-Based Practice for Health Professionals: Consensus Statement Based on a Systematic Review and Delphi Survey. JAMA Netw Open. 2018 Jun 1;1(2):e180281.