Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Feedback geven, feedback ontvangen en ‘elkaar aan spreken op’ zijn van groot belang in alle opleidingen waarbij gewerkt wordt met een portfolio, waarin studenten gevraagd wordt hun persoonlijke voortgang te analyseren en te monitoren.
Doel:
Uitwisseling van ideeën en opdoen van nieuwe ideeën over werkvormen die studenten en docenten kunnen helpen beter met feedback om te gaan en hoe deze te gebruiken voor het analyseren en monitoren van de persoonlijke voortgang van de student.
Sinds 2016 kent de bachelor geneeskunde in Maastricht een longitudinaal mentor-portfolioprogramma. Het doel is om studenten al in deze fase kennis te laten maken met elementen van en voor te bereiden op de master fase door resultaten en feedback te verzamelen en te gebruiken voor het analyseren van de persoonlijke voortgang en ontwikkeling in het kader van de CanMEDS competenties. Uit evaluaties van studenten en mentoren blijkt dat het voor zowel studenten als docenten een lastige taak is om op een adequate manier feedback te geven en te ontvangen, laat staan om elkaar waar nodig aan te spreken op gesignaleerde problemen. In 2018-19 is daarom een aparte ‘leerlijn’ opgezet over dit thema.
In deze workshop willen we deelnemers de kans geven om verschillende nieuw ontwikkelde activiteiten uit deze leerlijn zelf te ervaren en er daarna samen over te discussiëren om tot creatieve nieuwe ideeën te komen.
Doelgroep:
Docenten en studenten die geïnteresseerd zijn in feedback geven en ontvangen (al dan niet in het kader van portfolio- en/of mentoraatprogramma’s).
Opzet: activiteiten en opbrengst:
10 min: korte inleiding over het feedback-traject in alle drie jaren van de bachelor
45 min: ervaren van 3 korte activiteiten uit het programma
20 min: plenaire discussie over deze activiteiten, uitwisseling over andere mogelijke werkvormen
Opbrengst: nieuwe ideeën over werkvormen die studenten en docenten kunnen helpen beter met feedback om te gaan.
Referenties:
Max aantal deelnemers :
30