Context / probleemstelling of aanleiding
Hoe de medische wereld van morgen er ook uit zal zien, zorgverleners zullen hun leven lang blijven leren. Aangezien het primaire belang van zorgverleners bestaat uit het leveren van kwalitatief hoogstaande en veilige zorg, dienen zorgverleners zich te willen maar bovenal moeten blijven ontwikkelen. Dit gebeurt door het volgen van formele leeractiviteiten, zoals nascholingen en congressen. Daarnaast biedt het dagelijkse werk zorgverleners veel mogelijkheden om informeel te (blijven) leren. Denk bijvoorbeeld aan het bespreken van een klinische casus of een moeilijke samenwerking met een andere zorgverlener, of het verwerken van feedback van collega’s of patiënten. Deze informele mogelijkheden tot leren worden niet altijd als zodanig herkent, maar kunnen inzicht geven in het functioneren en boven alles leiden tot verbeteringen daarin.
De NVMO werkgroep ‘Leven lang leren’ bundelt voor dit symposium de krachten van onderzoekers en clinici om vanuit verschillende perspectieven diverse manieren van informeel leren te belichten. Hierbij kijken we door de volgende lenzen: 1) een leven lang leren van en met jezelf, 2) een leven lang leren van en met je collega’s, en 3) een leven lang leren van en met je patiënten. We zullen deze drie thema’s uitdiepen en onze inzichten delen vanuit zowel de werkplek als de kant van het onderzoek. Onder andere gaan we in op informeel leren in de eerste en de tweede lijn. Daarnaast gaan we in op ‘of’ en ‘hoe’ informeel leren meer expliciet kan worden gemaakt en welke rol leren van en met collega’s en last but not least patiënten hierin speelt.
De drie verschillende thema’s worden ingeleid door een korte samenvatting van de stand van zaken in de wetenschap, gevolgd door interactieve discussies op basis van vragen uit de zaal. De uitkomsten van de discussie worden samengevat tijdens de sessies en zullen dienen als inspiratie voor toekomstige activiteiten van de werkgroep ‘Leven lang leren’.
Ons doel is om het gesprek te openen en van en met de deelnemers in de zaal te ontdekken hoe we onszelf en (andere) zorgverleners het best kunnen ondersteunen in het informele levenslang leren. Laten we gezamenlijk exploreren en expliciteren wat het laaghangende fruit is en hoe zorgverleners in de toekomst al werkend kunnen blijven leren en zich daardoor motiveren. We verwelkomen graag onderzoekers, clinici, beleidsmakers en alle anderen die zich herkennen als levenslang lerende in de praktijk.