Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In deze rondetafelsessie verkennen we met de deelnemers wat de implicaties zijn voor toetsing als we Diversiteit en Inclusiviteit (D&I) in leren en opleiden serieus nemen. We starten met het uitwisselen van ervaringen met D&I om zo de reikwijdte van het begrip te verkennen.Aansluitend vindt een korte presentatie plaats van de concepten Diversiteit en Inclusiviteit in relatie tot toetsing.In deze presentatie besteden we aandacht aan de rol van D&I in toetsontwerp en hoe dit kansengelijkheid in de competentie-ontwikkeling van lerenden kan belemmeren of bevorderen. Vervolgens gaan we met elkaar in discussie over interventies die mogelijk of nodig zijn om een toetsprogramma te creëren waarin recht wordt gedaan aan de diversiteit van onze studentenpopulatie en (samen) leren wordt bevorderd.We betrekken hierin de drie niveaus van toetsontwerp: micro- (toetsvraag), meso- (toetsvorm) en macroniveau (toetsprogramma).We besluiten de sessie met het delen van take home messages.
Doel:
1 Deelnemers verkrijgen inzicht in de rol die diversiteit speelt bij ontwerp en implementatie van toetsing/ toetsprogramma’s, en de mogelijke impact ervan op het leerproces van studenten.
2 Deelnemers verkennen de eerste stappen in het herontwerp van toetsing zodat er ruimte ontstaat voor diversiteit waarmee alle studenten gelijkwaardige kansen krijgen om te leren en te laten zien waar ze staan in hun competentie-ontwikkeling.
Doelgroep:
Iedereen die geïnteresseerd is in toetsing en nieuwsgierig is naar de rol die diversiteit en inclusiviteit (D&I) heeft op toetsing en leerprestaties en hier graag een positieve verandering in wel aanbrengen.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Tijdens de verschillende discussierondes staan de volgende vragen centraal:
• Wat betekent echt erkennen en waarderen van diversiteit binnen een curriculum (en niet alleen maar diversiteit binnenhalen)?
• Wat is de mogelijke impact van het niet erkennen van diversiteit in onze toetsing op studenten, hun leerproces en hun leerprestaties?
• Hoe ontwerpen we met elkaar een toetsprogramma waarin gelijkwaardige kansen worden gecreëerd voor een diverse studentpopulatie, binnen de kaders van de eindkwalificaties (zowel wat betreft assessment for learning als assessment of learning)?
• Wat zijn de eerste stappen die gezet moeten worden bij herontwerp van toetsing om kansengelijkheid te bevorderen?
De antwoordrichtingen op deze vragen maken deelnemers bewust van waar diversiteit impact heeft op leren en wat we binnen toetsing kunnen doen om daar een positieve verandering in aan te brengen.
Referenties (max 2.):
Montenegro, E., & Jankowski, N. A. (2017, January). Equity and assessment: Moving towards culturally responsive assessment. (Occasional Paper No. 29). Urbana, IL: University of Illinois and Indiana University, National Institute for
Learning Outcomes Assessment (NILOA). Lucey, C.R. Medical Education’s Wicked Problem: Achieving Equity in Assessment for Medical Learners. Academic Medicine, Vol. 95, No. 12 / December 2020.
Max aantal deelnemers :
30