Diversiteit als realiteit in het (para)medisch onderwijs: wat kunnen we leren van ervaringen met Diversiteit&Inclusiviteit?

Informatie
Organisatie
Universiteit van Amsterdam
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

In antwoord op maatschappelijke ontwikkelingen buigen steeds meer medische opleidingen zich nadrukkelijker over de vraag hoe ‘diversity proof’ hun curriculum is. Conform het nieuwe Raamplan 2020 stellen ze zich tot doel medische curricula zo in te richten dat (toekomstige) professionals in staat zijn om nieuwe vraagstukken rondom gezondheid en ziekte voortkomend uit de toegenomen socioculturele diversiteit te beantwoorden. Ondanks de toegenomen aandacht en ervaringen zijn veel opleidingen nog zoekende naar de juiste benadering. Hoe interpreteer je ‘diversiteit’ ? Integreer je het in de hele opleiding of in bepaalde vakken ? Welke manier van implementeren werkt het beste (bijv. curriculum review, studenten input, speciale modules, docenten training) ? Hoe krijg je alle studenten en docenten mee ? En gaat aandacht voor diversiteit ten koste van of juist hand in hand met andere belangrijke ontwikkelingen ? Wat leert onderzoek naar deze vragen?

Doel:

Tijdens deze rondetafel sessie willen we ervaringen uitwisselen met collega programma coördinatoren, curriculum bouwers, docenten en studenten over hoe aandacht voor diversiteit in het medisch curriculum optimaal geïmplementeerd kan worden. In een interactieve sessie zullen ervaringsdeskundigen van enkele verschillende medische opleidingen in dialoog gaan met elkaar en met de deelnemers over bovenstaande vragen.

Doelgroep:

programma en module coördinatoren, docenten, studenten.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Na een kort welkom starten we de sessie met een presentatie waarin één instelling (Universiteit Maastricht) vertelt over haar ervaringen om diversiteit in het curriculum te integreren (15 min). Dit is het startpunt voor een uitwisseling van ervaringen tijdens een rondetafel sessie waaraan vertegenwoordigers van 6 instellingen (Erasmus Universiteit, Saxion Hogeschool, Universiteit Antwerpen, Universiteit Groningen, Universiteit Leiden, Universiteit Maastricht) deelnemen (30 min). Twee moderatoren zullen de rondetafel deelnemers prikkelen om vanuit verschillende perspectieven (HBO/WO, Bachelor/Master, Nederland/Vlaanderen, etc.) antwoord te geven op de hierboven geformuleerde vragen. Na verloop van tijd zullen zij ook de overige sessiedeelnemers bij de discussie betrekken voor een plenaire uitwisseling over bijv. de door opleidingen gehanteerde uitgangspunten, ervaren ‘best practices’ en ondervonden uitdagingen (20 min). Geïnspireerd door de diverse perspectieven kunnen alle aanwezigen leren van elkaars ervaringen. We eindigen de sessie met een samenvatting waarin we de discussieopbrengst bespreken en daarbij verwijzen naar relevante wetenschappelijke literatuur (10 min). Deze sessie kan een springplank zijn naar verdere samenwerkingen (lesmethodiek, uitwisselingen, onderzoek) en eventueel het organiseren van een verdiepende inhoudelijke dag.

Referenties (max 2.):

Dogra N, Bhatti F, Ertubey C, et al. (2016) Teaching diversity to medical undergraduates: Curriculum development, delivery and assessment. AMEE GUIDE No. 103. Medical Teacher.

J Suurmond, K Lantinga, X de Voogd, R Oueslati, G Boland & M van den Muijsenbergh (2020): Twelve tips to teach culturally sensitive palliative care, Medical Teacher

Max aantal deelnemers :

40

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee