Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
Binnen de geneeskunde opleiding maken studenten reeds vroeg in de opleiding kennis met de klinische praktijk. Zij doen dit bij de UvA door een observatiestage, klinische lessen en later coschappen. Kennismaking met de huisartsgeneeskunde is hierbij essentieel omdat ongeveer 1/3 van de studenten later huisarts dient te worden (1). Dit aantal is nodig om ervoor te zorgen dat er in Nederland voldoende huisartsen worden opgeleid zodat voor alle Nederlanders huisartsgeneeskundige zorg toegankelijk blijft.
Er is een toenemende druk bij de huisartsgeneeskunde, wat het vinden van voldoende stageplekken bemoeilijkt. Hierdoor loopt slechts 10% van de bachelor studenten een observatie stage bij een huisarts. Dit is een probleem omdat juist vroege kennismaking met huisartsgeneeskunde belangrijk is om studenten voor dit vak te enthousiasmeren (2).
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Wij hebben een digitaal meekijkspreekuur geïmplementeerd in het tweede jaar geneeskunde. Hierdoor kunnen 20 studenten digitaal meekijken bij een live spreekuur van een huisarts. De huisarts vraagt van tevoren toestemming aan de patiënt en heeft hierna in de spreekkamer zijn camera aanstaan met een digitale verbinding. Er wordt gebruik gemaakt van Zoom. Alle studenten loggen in zodat zij mee kunnen kijken in de spreekkamer. Een tweede huisarts logt in om uitleg te geven over de consulten en maakt hierbij gebruik van audiovisuele ondersteuning, NHG-richtlijnen en andere bronnen om onderwerpen toe te lichten.
De studenten krijgen de mogelijkheid om anamnestische vragen te stellen aan de patiënt en te oefenen met klinisch redeneren.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Door de ervaring die met Zoom is opgedaan ten tijde van de coronapandemie, werd het goed mogelijk om deze digitale vorm van onderwijs/stage te implementeren. Studenten zijn zeer enthousiast over dit onderwijs en noemen het een hoogtepunt van de module. Zij waarderen de diversiteit in het spreekuur, zijn onder de indruk van de consulten en vinden het moderaten een waardevolle toevoeging.
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
– Deze vorm van onderwijs biedt de mogelijk veel studenten kennis te laten maken met huisartsenzorg (en andere extramurale vakken) en heeft potentie om ook op andere manieren in het onderwijs geïmplementeerd te worden.
– Goede camera en opstelling, inclusief audio is essentieel voor een leerzame ervaring van de studenten.
– Instructie voor studenten omtrent privacy borging van patiënten is belangrijk.
Referenties (max. 2):
1) https://www.lhv.nl/nieuws/advies-capaciteitsorgaan-leid-veel-meer-huisartsen-op
2) Pols et al. BMC Medical Education (2023) 23:103 Medical Students’ perceptions of general practice: a cross-sectional survey.