Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
AI-chatbots bieden een krachtige en schaalbare manier om onderwijs te personaliseren, creativiteit te stimuleren en in te spelen op de individuele behoeften van studenten. Met behulp van grote taalmodellen zoals ChatGPT kunnen deze chatbots worden ingezet om interactieve leerervaringen te creëren, zoals het simuleren van virtuele patiënten, het aanbieden van persoonlijke feedback of het ondersteunen van het leerproces als virtuele tutors. Elk chatbot gesprek is uniek en gepersonaliseerd omdat er direct gereageerd wordt op de invoer van de student.
Tijdens deze workshop leert u hoe u AI-chatbots kunt ontwerpen en inzetten om adaptief en persoonlijk onderwijs te ondersteunen. U ontdekt hoe eenvoudig het is om een chatbot te ontwikkelen door het schrijven van een tekstuele instructie (prompt) die de regels en het gedrag van de chatbot bepaalt. Zonder codeer- of specifieke AI-kennis kunt u direct aan de slag met deze innovatieve technologie.
Doel:
Begrijpt u hoe AI-chatbots werken
Kent u good practices en succesvolle implementaties van AI-chatbots in onderwijs
Heeft u concrete ideeën hoe AI-chatbots passen in uw eigen onderwijs
Kunt u een eigen AI-chatbot ontwerpen
Doelgroep:
Docenten, studenten, onderwijsontwikkelaars, of elke andere geïnteresseerden in chatbot-gebaseerd leren.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Tijdens deze workshops gaan we kort in op de basisprincipes van AI-chatbots en presenteren we enkele use-cases. Vervolgens werkt u in kleine groepen om een eigen use-case te bedenken. U definieert de belangrijkste voorwaarden voor uw AI-chatbot en krijgt een voorbeeld instructie geleverd die u kunt aanpassen om uw eigen chatbot te creëren en uit te testen. Aan het einde van de workshop heeft u niet alleen een duidelijk beeld hoe AI-chatbots gebruikt kunnen worden, maar ook een eerste versie van uw eigen chatbot voor úw onderwijs.
Er zullen enkele laptops geregeld worden. Als u zelf aan de slag wilt, dan raden wij u aan uw eigen laptop mee te nemen.
Referenties (max 2.):
Kasneci E, Sessler K, Küchemann S, et al. ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learn Individ Differ. 2023;103:102274.
Max aantal deelnemers :
30