Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Een van de rollen die de afgestuurde arts moet kunnen innemen is die van gezondheidsbevorderaar. De gezondheidsbevorderaar bevordert de gezondheid van de patiënt door het voorkomen van ziekte of van complicaties bij chronische ziekten. Met het toenemend aantal chronisch zieke patiënten wordt deze rol in de toekomst belangrijker1. In het nieuwe Raamplan is er dan ook meer aandacht voor gezondheidsbevordering en de rol van artsen hierbij. Tegelijkertijd leert de praktijk en onderzoek dat uitvoering van de rol nog in ontwikkeling is. Zo blijkt bijvoorbeeld dat nog niet alle specialisten zorg aanbieden aan rokende patiënten die de patiënten kan helpen met het stoppen met roken2. Ook al bestaan er allerlei stoppen met roken programma’s waar artsen hun patiënten naar kunnen verwijzen.
Onder een groeiende groep studenten bestaat er weliswaar de wens om meer te leren over leefstijl, tegelijkertijd blijkt uit de praktijk dat het nog een uitdaging is om alle studenten te motiveren voor het onderwijs hierover. Uit gesprekken met studenten komt naar voren dat een deel van de studenten de rol van gezondheidsbevorderaar nog niet als een natuurlijk onderdeel beschouwt in hun toekomstige beroep. Het gevolg is dat veel van hen dan ook niet vanzelfsprekend geïnteresseerd zijn in onderwijs rond deze competentie. Dat geldt misschien nog wel het meest tijdens de bachelor, als studenten nog weinig patiënten met chronische ziekten en de daarbij horende uitdagingen hebben gezien. Hoe krijgen we ze geïnteresseerd voor deze competentie?
Doel:
Het doel van de ronde tafel is om ervaringen en ideeën uit te wisselen over de twee vragen: 1) Wat moeten studenten leren over de competentie gezondheidsbevorderaar? 2) Hoe motiveren we hen zo goed mogelijk hierbij?
Doelgroep:
Docenten, artsen en studenten, onderwijsontwikkelaars van vooral de bachelor geneeskunde.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
In deze sessie zullen de deelnemers in verschillende werkvormen met elkaar uitwisselen welk beeld zij hebben bij de rol van gezondheidsbevordering, hun ervaringen hiermee in de praktijk en het onderwijs en welke werkvormen in het onderwijs geschikt kunnen zijn om studenten op de rol voor te bereiden. Aan het einde van de sessie hebben de deelnemers en wij meer zicht op de invulling van deze rol in het onderwijs: wat studenten kunnen leren en op welke manier.
Referenties:
1 Visiedocument Medisch Specialist 2025 (2017). Federatie Medisch Specialisten
2 Meijer, E et al. “”It’s on everyone’s plate”: a qualitative study into physicians’ perceptions of responsibility for smoking cessation.” Substance abuse treatment, prevention, and policy vol. 13,1 48. 12 Dec. 2018, doi:10.1186/s13011-018-0186-x
Max aantal deelnemers :
We verwachten dat een aantal van 25 deelnemers geschikt is.