De Academie als Coachingspraktijk: Uitdagingen en Spanningsvelden.

Informatie
Auteurs
J. de Vries
Organisatie
Grow Lines
Universiteit Maastricht
Congres
Zorgverleners voor de wereld van morgen - Congres 2025
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

De uitdagingen en spanningsvelden van coaching

Doel:

Coaching wordt toenemend toegepast in de academische omgeving. Het doel in deze setting is vaak veelzijdig en onduidelijk gedefinieerd. Coaching wordt bijvoorbeeld ingezet om te voorkomen dat jonge zorgprofessionals uitvallen, het stimuleren van reflectie of om te ondersteunen in competentie ontwikkeling (De Wilde, Nuis, and van der Baan 2022). Deze doelen kunnen worden nagestreefd met coaching, maar zijn primair vanuit het belang van het instituut opgesteld. Dat creëert een spanningsveld.

De missie van de universiteit schuurt met de oorspronkelijke fundamenten waarop professionele coaching is gestoeld; autonomie, gelijkwaardigheid en contact. De definitie wordt echter breed gebruikt en is daardoor moeilijk te onderzoeken (Lovell 2018).

Als coach in de academie heb je een bijzondere positie. De begeleiding van studenten is intensief en je bevordert het leerproces, maar tegelijkertijd ben je ook een beoordelaar. Het eerdergenoemd spanningsveld uit zich dus in de meerdere petten die je draagt.

In het geval van meerdere belangen, ontstaan spanningen die het coachproces vertroebelen. Coach en coachee moeten zich hier bewust van zijn en deze belangen moeten worden uitgesproken. Dat draagt tevens bij aan de veiligheid van de opleiding. Hierin heeft de coach, en de academie die hij vertegenwoordigd, een belangrijke taak. Van een beginnend student of coachee mag dat – al dan niet vanuit een ondergeschikte positie – niet verwacht worden.

Voordat er aan de randvoorwaarden van goede coaching in academische setting kan worden voldaan, moet de coach zich dus goed bewust zijn van het krachtenveld waarin hij/zij werkt.

Deze rondetafel sessie heeft tot doel het exploreren van dit krachten- en spanningsveld, aan de hand van literatuur, ervaringen van deelnemers aan de sessie en de internationale ethische code voor coaching (EMCC/NOBCO).

Doelgroep:

De sessie richt zich op (begeleiders en opleiders van) jonge zorgprofessionals, senior masterstudenten gezondheidzorgstudies en (leer)coaches

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Het doel van deze workshop is tweeledig. Ten eerste, het exploreren van het spanningsveld in de coach-coachee relatie in academische contexten. Ten tweede, het identificeren van key elements voor de ideale uitgangspositie voor doelmatige coaching, ondanks de uitdagingen die de context brengt.

Deze spanningsvelden worden aan de hand van ervaringen van de workshopleiders en de intenationale ethische code voor coaching (EMCC/NOBCO), besproken. Ook middels ‘harvesting wisdom of the crowd’ zullen deze besproken worden en key elements worden geidentificeerd.

Referenties (max 2.):

Lovell B. What do we know about coaching in medical education? A literature review. Med Educ. 2018 Apr;52(4):376-390. doi: 10.1111/medu.13482. Epub 2017 Dec 11. PMID: 29226349.

Global Code of Ethics for Coaches, Mentors and Supervisors. GCoE 2016, https://emccdrive.emccglobal.org/api/file/download/M9hdVcn0LrKHSmtugcIzeGHI7jsK3hYlGrR5GFFb

Max aantal deelnemers :

20

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee