Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In een steeds complexer wordende zorgomgeving zijn flexibiliteit en creativiteit cruciaal voor zorgverleners. Door de immer groter wordende subspecialisatie en complexiteit is samenwerking van cruciaal belang. De speelse aanpak van improvisatie stimuleert vaardigheden zoals luisteren, het lezen van lichaamstaal, omgaan met emoties en zelfreflectie, wat allemaal leidt tot een betere samenwerking en de vaardigheid om beter in te spelen op onverwachte situaties en complexe zorgvraagstukken.
Doel:
De workshop leert zorgverleners essentiële soft skills zoals assertiviteit, empathie en communicatie, om beter om te gaan met verandering en emotionele risico’s. De focus ligt op zelfreflectie, samenwerking en het vergroten van zelfvertrouwen. Vaardigheden die worden aangeleerd zijn speak-up en luisteren, assertiviteit, omgaan met verandering, creativiteit, risico’s nemen en falen, en bewustwording van leiderschap en volgen.
Doelgroep:
Deze workshop is gericht op zorgverleners en opleiders zoals verpleegkundigen, artsen, paramedici en andere zorgprofessionals die dagelijks in contact staan met patiënten, studenten en collega’s. Ook leidinggevenden die hun team willen ondersteunen bij het ontwikkelen van soft skills, kunnen baat hebben bij deze workshop.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De workshop begint met een inleiding over de basisprincipes van improvisatietheater, gevolgd door interactieve oefeningen. Activiteiten zijn onder meer:
Luisteroefeningen
, waarin deelnemers leren hoe ze actief kunnen luisteren naar patiënten en collega’s.Spelen met lichaamstaal, gericht op het lezen en begrijpen van non-verbale signalen.Status oefeningen , waarbij deelnemers leren omgaan met en reageren op leiderschap en volgen.Creatieve scènes, om probleemoplossend vermogen en aanpassingsvermogen te stimuleren.Zelfreflectie en samenwerkingsoefeningen, waarmee de deelnemers hun eigen gedrag leren analyseren en hun teamwork verbeteren
Deelnemers zullen de workshop verlaten met praktische vaardigheden die hen helpen om flexibeler, creatiever en zelfverzekerder te handelen in hun werk.
Referenties (max 2.):
1 Phelps M, White C, Xiang L, et al. Improvisation as a Teaching Tool for Improving Oral Communication Skills in Premedical and Pre-Biomedical Graduate Students. J Med Educ Curric Dev 2021; 8: 23821205211006411
2 Gao L, Peranson J, Nyhof-Young J, et al. The role of “improv” in health professional learning: A scoping review. Med Teach 2019; 41: 561-8
Max aantal deelnemers :
30