Coachingstraject voor ANIOS

Informatie
Auteurs
J.E.C. van Steenhoven
M.S. van Schelven
Organisatie
Diakonessenhuis
Diakonessenhuis Utrecht
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Het Diakonessenhuis biedt sinds 2014 aan aiossen standaard een coachingstraject aan. De aniossen vielen tot nu toe buiten de boot, terwijl juist deze groep veel baat zou kunnen hebben bij ondersteuning, bijvoorbeeld bij het maken van een loopbaankeuze. Het Diakonessenhuis besloot na te gaan of een coachingsprogramma voor aniossen vruchten zou afwerpen.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Twaalf aniossen van vier verschillende specialismen namen afgelopen zomer deel aan een coachingstraject dat bestond uit intervisie, persoonlijke ontwikkelingsgesprekken en loopbaanbegeleiding. Het traject duurde in totaal 3 maanden en nam 21 uur in beslag. Hiervan bestond 4,5 uur uit persoonlijke begeleiding, dat buiten werktijd plaatsvond. De focus lag op loopbaankeuzes, zelfinzicht en persoonlijk leiderschap. Er vonden onder meer bijeenkomsten plaats waarbij aiossen vertelden over hun eigen carrière, hun twijfels en keuzemomenten.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

De deelnemende anios kregen bij aanvang en na afloop van het traject een vragenlijst. De meest genoemde leerdoelen waren: inzicht in eigen kwaliteiten, omgaan met werkdruk, stress en verantwoordelijkheidsgevoel, een goede work-life balance hanteren en tot slot opvallen tussen andere kandidaten. Met name inzicht in de persoonlijke kwaliteiten en valkuilen bleek voor iedereen sterk te zijn toegenomen. De meest genoemde leerdoelen waren: inzicht in eigen kwaliteiten, omgaan met werkdruk, stress en verantwoordelijkheidsgevoel, een goede work-life balance hanteren en tot slot opvallen tussen andere kandidaten.Deelnemers bestempelden het coachingstraject als “erg leerzaam en nuttig”, “zeer bijdragend”, en “inzichtgevend” waarbij iedereen het sterk zou aanraden aan collegea. Het totale programma kreeg een gemiddeld cijfer van 8.5/10

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Als feedback voor toekomstige sessies gaven deelnemers aan dat het gehele traject langer had mogen duren zodat deelnemers elkaar langer konden volgen in de tijd. Zo zouden nieuw opgedane inzichten gedeeld kunnen worden. Daarnaast werd geadviseerd om tijdens de college tour gasten uit te nodigen met meer uiteenlopende carrièrepaden.

Referenties:

van Twillert. Disbalans tussen werk en privé onder jonge dokters. Nov 2019. Medisch Contact.

N van Vandeloo, D.J Prins, C.P.M Verheyen et al. The learning environment and resident burnout: a national study. Perspect Med Educ 2018 7:120–125

Loots. Werkklimaat vaak moeilijk voor jonge dokters. Mrt 2018. Medisch Contact.

Vroege, N. van Belzen, R. Weersma. ‘Investeren in de anios moet en loont de moeite’. Nov 2019. Medisch Contact

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee