‘Cluedo’ in Virtual Reality: Een Innovatieve Aanpak voor het Aanleren van Biomedische Labopraktijken

Informatie
Auteurs
A.V.E. van Eynde
E.M. Melis
R.D. Derua
S.V. Vangoidtsenhoven
T.V. Verhalle
Organisatie
KU Leuven
Congres
Samen leren, samen werken - Congres 2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

De startende studenten van Biomedische Wetenschappen hebben geen of beperkte kennis van hoe een biologisch L1 laboratorium eruitziet, hoe om te gaan met de Good Laboratory Practices (GLP) regels en chemisch/biologisch afval en hoe biomedische laboratoriumtechnieken correct uit te voeren. Deze eerstejaarsstudenten zijn hierdoor vaak overweldigd door de laboratoriumomgeving wanneer zij voor het eerst het L1-labo betreden en passen de regels niet correct toe. Om de studenten wegwijs te maken in deze nieuwe materie hebben we de ‘Virtual Skill Laboratory’ (ViSkiLab) app ontwikkeld, waarbij we de studenten volledig onderdompelen in een virtueel biomedisch L1 labo.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

ViSkiLab app is een meeslepende 360° video-ervaring opgenomen in het authentieke labo waar de studenten vervolgens hun ‘real-life’ practica uitvoeren.

Door de 360° video die doorlopen wordt op een VR-headset worden de studenten volledig ondergedompeld in het virtuele labo. Ze voeren samen met hun virtuele labopartner experimenten uit om een vergiftigingsmysterie op te lossen. Ze gaan in interactie met de virtuele omgeving aan de hand van meerkeuzevragen met formatieve feedback, hotspots en het invullen van een labo logboek. Bovendien zijn er 2D-video’s, informatiepanelen en 2D-foto’s in de 360°-video’s die inzoomen op theoretische en praktische aspecten van biomedische analysetechnieken.

De boeiende verhaallijn zorgt ervoor dat de studenten geëngageerd om heel de app te doorlopen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Aan de hand van een pre- en posttest-meting waaraan 374 studenten deelnamen, zagen we een duidelijk stijging in het aantal studenten dat correct op de meerkeuzevragen antwoordden. De stijging in de scores was echter nog hoger indien de meerkeuzevraag inhoudelijk dezelfde was als een vraag in de ViSkiLab app t.o.v. een vraag die niet exact voorkwam in de ViSkiLab app.

Verder gaf 93,2% van de studenten aan dat het gebruik van de ViSkiLab app hen betere inzichten in de leerstof gaf t.o.v. de practicumhandleiding en gaf 86,7% aan zich na het doorlopen van de ViSkiLab app klaar te voelen om aan de slag te gaan in een biomedisch labo.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Multidisciplinaire samenwerking tussen experts in zowel onderwijs, biomedische wetenschappen, videografie en VR zijn essentieel voor het maken van een applicatie zoals ViSkiLab. De unieke combinatie van wetenschappelijke inhoud van hoog niveau en een boeiend verhaal zorgen ervoor dat studenten enthousiast doorheen de toepassing geleid worden. Het Cluedo-achtig verhaal motiveert de studenten om de experimenten uit te voeren om precies te weten wat er in het verhaal gebeurd is.

Referenties (max. 2):

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee