Breng sociale aspecten tot leven: de meerwaarde van een ervaringsdeskundige sociaal domein in het medisch onderwijs

Informatie
Organisatie
UMC Utrecht
Congres
2023
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

De inzet van patiënten in het medisch onderwijs krijgt steeds meer aandacht. Zij kunnen studenten leren over het dagelijks leven met hun aandoening en wat zij belangrijk vinden in de zorg. Echter, de bredere sociale en maatschappelijke context van patiënten, zoals een laag opleidingsniveau, leven in armoede of met een taalbarrière hebben grote invloed op iemands gezondheid, (on)mogelijkheden tot therapietrouw en het effect van de behandeling.
Om patiëntgerichte zorg te kunnen leveren is het van belang dat de zorgverlener zich kan inleven in die sociale context van de patiënt. Maar in veel gevallen komen zorgverlener en patiënt uit een andere leefwereld (‘bubbel’).
In het onderwijs is het lastig om studenten echt inzicht te geven in hoe dergelijke abstracte factoren buiten het medisch domein, het dagelijks leven en de gezondheid van patiënten beïnvloeden. Daarom is het niet alleen belangrijk om patiënten maar ook ervaringsdeskundigen op andere domeinen in te zetten in het onderwijs.
Een ervaringsdeskundige beschikt over voorbeelden en verhalen uit de eigen werkelijkheid, waar docenten zelf niet voldoende over beschikken. Deze persoon kan vanuit deze ervaringen een gedetailleerd en levensecht beeld schetsen van de leefwereld van de doelgroep, waardoor studenten veel concreter inzicht daarin krijgen.
In het UMC Utrecht werken wij met een ervaringsdeskundige armoede en sociale uitsluiting in het medisch onderwijs. Onze ervaringen en inzichten willen wij graag delen in deze workshop.

Doel:

Na de workshop heb je inzicht in wat de toegevoegde waarde van de inzet van een ervaringsdeskundige (bv op het gebied van armoede en sociale uitsluiting) kan zijn, hoe je zelf een ervaringsdeskundige in je onderwijs in zou kunnen zetten en de knelpunten die je daarbij tegen kunt komen. Verder heb je een conceptplan gemaakt voor inzet van een ervaringsdeskundige in je eigen onderwijs.

Doelgroep:

Docenten, studenten, opleiders van zorgprofessionals, die de invloed van de maatschappelijke context van de patiënt op diens gezondheid in hun onderwijs willen laten zien en ervaren, en de student daarin meer inzicht willen geven.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

In deze workshop bedenken deelnemers met elkaar hoe en waar ze een ervaringsdeskundige uit het sociaal domein in hun eigen onderwijs kunnen inzetten. Daarbij delen wij ter inspiratie onze ervaringen met de brede inzet van een ervaringsdeskundige armoede en sociale uitsluiting.

Na afloop van de workshop heb je een beeld van de toegevoegde waarde van de inzet van een ervaringsdeskundige, heb je ideeën en zelfs een conceptplan voor inzet van een ervaringsdeskundige in een van je eigen onderwijsonderdelen, en heb je in kaart gebracht welke knelpunten je daarbij nog tegen kunt komen.

Referenties (max 2.):

Max aantal deelnemers :

30

Beschrijving van de interventie/innovatie:
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Referenties:
Trefwoorden:
Wijze van presentatie:
Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee