Anders denken en doen in je rol als docent in interprofessionele leerwerkplaatsen

Informatie
Auteurs
A. Hoeve
N. Scherpbier
W. Kuijer-Siebelink
Organisatie
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Radboudumc
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Zorg en welzijn veranderen. Daar willen we bij aansluiten door anders op te leiden. Labs en werkplaatsen zijn plekken in een levensechte omgeving, zoals gezondheidscentra of zorginstellingen waarin studenten, onderzoekers, bedrijven en instellingen werken aan het ontwikkelen van kennis en innovatie (Vereniging van Hogescholen, 2019). In een Delphi-onderzoek hebben we consensus bereikt over de taken, rollen en verantwoordelijkheden van medewerkers van Hogescholen die acteren in labs en werkplaatsen en hebben we zicht gekregen op kritische beroepssituaties (KBS) die zich voordoen (Kuijer en Hoeve, in voorbereiding). Specifiek voor de medewerkers is de brokerrol die ze innemen tussen het hoger onderwijs en werkveld. Ze hebben zowel een taak in het begeleiden van studenten en het creëren van een betekenisvolle leer-werkcontext, alsook o.a. in het bouwen aan en onderhouden van strategisch partnerschap en faciliteren van interprofessioneel leren en innoveren tussen stakeholders. Opvallend is de genoemde collectieve verantwoordelijkheid rondom de gevonden KBS. Dit betekent dat ook voor andere betrokkenen in deze labs en werkplaatsen, zoals professionals en inwoners/ patiënten de rol en verantwoordelijkheden veranderen, bijvoorbeeld in de begeleiding van studenten, in het realiseren van opbrengsten of het bewaken van de kwaliteit van wat er wordt gerealiseerd in de leerwerkplaats.

In deze sessie gaan we op basis van de onderzoeksuitkomsten in dialoog over de benodigde competenties bij docenten èn professionals betrokken bij leerwerkplaatsen en wat dit vraagt op het vlak van faculty development.

Doel:

Inzicht geven in de activiteiten en kritische beroepssituaties van docenten in hun nieuwe rol als docent in een leerwerkplaats.

Beschouwen in hoeverre de docenten toegerust zijn voor hun rol en wat hiervoor aanvullend nodig is (faculty development).

Verkennen van taken, rollen en verantwoordelijkheden van professionals betrokken in leerwerkplaatsen.

Doelgroep:

Docenten, onderzoekers, studenten, professionals in zorg en welzijn

Opzet: activiteiten en opbrengst:

Na een introductie op de opzet en resultaten van het Delphi-onderzoek zal een panel gesprek worden gehouden met 2 docenten, 1 huisarts en 1 paramedicus betrokken bij leerwerkplaatsen om resultaten te verhelderen en illustreren met praktijkvoorbeelden. Vervolgens gaan deelnemers in 4 tafelgroepen in dialoog rondom de thema’s faculty development en rollen, taken en verantwoordelijkheden van de professional in leerwerkplaatsen.

Opbrengst voor deelnemers is inzicht in taken, rollen en verantwoordelijkheden van docenten en eerste idee-vorming over rollen van professionals betrokken in leerwerkplaatsen. Opbrengst voor moderatoren is inzicht in behoeftes t.a.v. professionele ontwikkeling voor docenten en faculty development, en eerste idee-vorming over rollen van professionals in leerwerkplaatsen.

Referenties:

Kuijer, W. and Hoeve, A. Consensus in teacher roles in professional innovation and learning labs in Health. In preparation.

Vereniging van Hogescholen (2019). Labs en werkplaatsen. https://www.vereniginghogescholen.nl/atlas/labs-en-werkplaatsen. Geraadpleegd januari 2020.

Max aantal deelnemers :

32

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee