Opleiden binnen de Raamplankaders: wat doen we wel, wat doen we niet?

Informatie
Auteurs
H.B. Lont
L.M. Van der Meij
Organisatie
Amsterdam UMC loc. AMC
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Context
Het Raamplan Artsopleiding biedt alle geneeskundeopleidingen in Nederland een kader van competenties en andere eindtermen, waarmee een opleiding ingericht kan worden die aansluit bij de eisen die aan een afgestudeerd basisarts gesteld worden. In 2020 is een nieuw Raamplan opgesteld waarmee onder andere enkele maatschappelijke issues zijn vertaald naar de geneeskundeopleidingen (de ‘veranderuitdagingen’, zoals meer nadruk op preventie of interprofessioneel samenwerken), naast uiteraard een over de volle breedte van het vak uitgewaaierd palet aan competentiedomeinen, zoals medische deskundigheid, communicatie, samenwerking etc. Bij onze recente evaluatie van de bacheloropleiding Geneeskunde van het Amsterdam UMC, locatie AMC, bleek het in de praktijk behoorlijk lastig om te beoordelen of ons programma aan het (eerdere) Raamplan (2009) voldeed, in die zin dat de beschreven Raamplancompetenties duidelijk (en) voldoende waren belegd binnen ons onderwijsprogramma. Het Raamplan 2020 is iets compacter en meer gestructureerd dan het Raamplan 2009, toch is het nog steeds een zeer uitgebreide set van uiteenlopende eindtermen, die op verschillende niveaus en op basis van verschillende categorieën het curriculum kunnen kaderen en richting geven.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Interventie
In het kader van de aansluiting bij het nieuwe Raamplan 2020 is een geïntegreerde analyse gedaan om te sturen op de dekking van het Raamplan vanuit de bachelor- en masteropleiding, met behulp van het binnen onze eigen faculteit ontwikkelde innovatieve curriculumdatabaseprogramma act-E.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Ervaringen Tijdens deze analyse stuiten wij op diverse interessante vraagstukken: – organisatorische vraagstukken (hoe te komen tot het in beeld brengen van de aansluiting bij het Raamplan, en hoe te komen tot het solide beleggen van de taak om de aansluiting te bewaken) – interpretatieve kwesties (hoe om te gaan met ogenschijnlijke tegenstrijdigheden in het raamplan en verdekte complexiteiten, onder andere door formuleringskwesties) – faseverschillen (bij de master wordt een nieuw curriculum geïntroduceerd, bij de bachelor gaat het om het bijsturen vanuit een bestaand programma) Discussievraag Is het gebruik van het Raamplan om de opleiding te kaderen een noodzaak, is het een papieren exercitie of biedt het houvast en inspiratie voor een up-to-date, maatschappelijk relevante opleiding tot arts?

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Lessons learned Een check op de aansluiting tussen Raamplan en onderwijs- en toetsprogramma is een tijdsinvestering die interessante inzichten oplevert, met name rond inhoudelijke omissies, formuleringskwesties, inzicht in balans en accenten, en de onderlinge aansluiting tussen curriculumonderdelen.

Referenties:

Referentie Lommerse, I. (2018) Richtinggevend raamplan: of voornamelijk vrijblijvend advies? Ned. Tijdschr. Geneeskd. 162: C4017.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee