Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Audiodagboeken als kwalitatieve onderzoeksmethode biedt kansen om laagdrempelig ervaringen van deelnemers op de werkvloer te verzamelen. Deelnemers kunnen op elk moment ervaringen inspreken en delen met de onderzoeker. Smartphones zijn hiervoor een goed middel. Digitale gegevensverzameling heeft door COVID-19 een vlucht genomen. Het biedt nieuwe kansen om met deelnemers in contact te komen die weinig tijd beschikbaar hebben of op een plek werkzaam zijn waar het moeilijk is data te verzamelen. Het gebruik van smartphones brengt wel uitdagingen met zich mee wat betreft het waarborgen van de privacy van deelnemers en datamanagement (Atherley et al., 2020). Tijdens deze workshop willen we met de deelnemers in gesprek over de kansen en uitdagingen van audiodagboeken als kwalitatieve onderzoeksmethode in het medisch onderwijs. Ook staan we stil bij het vormgeven van een onderzoeksprotocol indien je audiodagboeken wilt inzetten. De moderatoren delen eigen ervaringen met audiodagboeken als onderzoeksmethode, en hopen samen met de deelnemers enkele lessen te trekken voor het effectief gebruik van audiodagboeken in het onderzoek naar medisch onderwijs.
Doel:
Na afloop van de workshop hebben de deelnemers:
Kennis opgedaan wanneer en hoe audiodagboeken kunnen worden toegepast in onderzoek.Inzicht gekregen in de uitdagingen en kansen van het gebruik van smartphones voor het verzamelen van audiodagboeken.Handvatten gekregen om de privacy van deelnemers te beschermen.
Doelgroep:
Iedereen met affiniteit voor kwalitatieve onderzoeksmethoden, specifiek het onderzoeken van werkervaringen.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
15 min: plenaire introductie over het gebruik van audiodagboeken als onderzoeksmethode, op basis van wetenschappelijke literatuur en praktijkvoorbeelden.
30 min: groepsdiscussie over 3 verschillende dilemma’s: 1) privacy en data management plan, 2) instructies en praktijk onderzoek, en 3) ongewenste bijwerkingen van de onderzoeksmethode.
20 min: plenaire discussie en take home message
10 min: afronding en evaluatie
Referenties:
Atherley A, Hu W, Teunissen PW, Hegazi I & Dolmans D. Appraising the use of smartphones and apps when conducting qualitative medical education research: AMEE Guide No. 130. Medical Teacher. 2020. DOI:10.1080/0142159X.2020.1838461
Crozier SE, Cassell CM. Methodological considerations in the use of audio diaries in work psychology: Adding to the qualitative toolkit. Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2016 Jun;89(2):396-419.