Van theorie naar onderwijs – Interprofessioneel opleiden op basis van principes van ‘Landscape of Practice’

Informatie
Auteurs
D. H. J. M. Dolmans
J. de Nooijer
R. E. Stalmeijer
S. van der Haar
Organisatie
Hogeschool Arnhem & Nijmegen
Universiteit Maastricht
Congres
Innovatie van morgen in het onderwijs van nu - Congres 2022
Context / probleemstelling of aanleiding

Thema:

Interprofessioneel opleiden (IPO) heeft als doel bij te dragen aan de competentie-ontwikkeling die nodig is om huidige complexe (gezondheids)problemen aan te pakken. Een van de kritieken op IPO is dat het vaak onvoldoende gestoeld is op onderwijskundige theorie. ‘Landscapes of Practice’ (LoP) (Wenger-Traynor et al., 2015) bouwt voort op de principes van Communities of Practice en stelt dat leren plaatsvindt door ‘identificatie’-processen. Om de grenzen van de eigen professie te kunnen overstijgen is het van belang een goed begrip te hebben over de eigen professionele identiteit en de identiteit van andere professionals. Dit leidt tot ‘knowledgeability’ over eigen en aanpalende werkvelden wat essentieel is voor goede interprofessionele samenwerking. Deze workshop gaat in op hoe LoP vertaald kan worden naar concrete onderwijsactiviteiten voor een multidisciplinaire groep studenten en wat het betekent voor de professionele ontwikkeling van deze studenten om ‘knowledgeable’ te zijn. Daarnaast zoomen we in op wat dit type onderwijs vergt van docenten.

Doel:

Door van, met en over elkaar te leren krijgen deelnemers inzicht in hoe de theorie van Landscapes of Practice vertaald kan worden in concrete interprofessionele onderwijsactiviteiten binnen de eigen setting en wat dit betekent voor hun rol van docent.

Doelgroep:

Docenten en onderzoekers die betrokken zijn bij de ontwikkeling en/of uitvoering van interprofessioneel opleiden of die hier meer over willen weten.

Opzet: activiteiten en opbrengst:

10 min: introductie door moderatoren

40 min: discussie in drie rondes over wat het in een authentieke casus betekent om knowledgeable te zijn (ronde 1), hoe identificatieprocessen geintergreerd kunnen worden (ronde 2) en wat hierin jouw rol als docent is (ronde 3)

25 min: uitwisselen van oplossingen en uitdagingen over hoe deze benadering vertaald kan worden naar IPO activiteiten en wat dit betekent voor jouw rol als docent

10 min: evalautie en afsluiting

Referenties:

Wenger-Trayner E, Wenger-Trayner B. Learning in a landscape of practice. A framework. In: Wenger-Trayner E, Fenton-O’Creevy, M, Kubiak C, Hutchinson S, Wenger-Trayner B, eds. Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, Identity, and Knowledgeability in Practice-Based Learning. Abingdon, UK: Routledge; 2015:13–29.

De Nooijer J, Dolmans D, Stalmeijer RE. Applying Landscapes of Practice Principles to the Design of Interprofessional Education, Teaching and Learning in Medicine, 2021: DOI: 10.1080/10401334.2021.1904937

Max aantal deelnemers :

30 deelnemers

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee