Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Interprofessioneel opleiden (IPO) heeft als doel bij te dragen aan de competentie-ontwikkeling die nodig is om huidige complexe (gezondheids)problemen aan te pakken. Een van de kritieken op IPO is dat het vaak onvoldoende gestoeld is op onderwijskundige theorie. ‘Landscapes of Practice’ (LoP) (Wenger-Traynor et al., 2015) bouwt voort op de principes van Communities of Practice en stelt dat leren plaatsvindt door ‘identificatie’-processen. Om de grenzen van de eigen professie te kunnen overstijgen is het van belang een goed begrip te hebben over de eigen professionele identiteit en de identiteit van andere professionals. Dit leidt tot ‘knowledgeability’ over eigen en aanpalende werkvelden wat essentieel is voor goede interprofessionele samenwerking. Deze workshop gaat in op hoe LoP vertaald kan worden naar concrete onderwijsactiviteiten voor een multidisciplinaire groep studenten en wat het betekent voor de professionele ontwikkeling van deze studenten om ‘knowledgeable’ te zijn. Daarnaast zoomen we in op wat dit type onderwijs vergt van docenten.
Doel:
Door van, met en over elkaar te leren krijgen deelnemers inzicht in hoe de theorie van Landscapes of Practice vertaald kan worden in concrete interprofessionele onderwijsactiviteiten binnen de eigen setting en wat dit betekent voor hun rol van docent.
Doelgroep:
Docenten en onderzoekers die betrokken zijn bij de ontwikkeling en/of uitvoering van interprofessioneel opleiden of die hier meer over willen weten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
10 min: introductie door moderatoren
40 min: discussie in drie rondes over wat het in een authentieke casus betekent om knowledgeable te zijn (ronde 1), hoe identificatieprocessen geintergreerd kunnen worden (ronde 2) en wat hierin jouw rol als docent is (ronde 3)
25 min: uitwisselen van oplossingen en uitdagingen over hoe deze benadering vertaald kan worden naar IPO activiteiten en wat dit betekent voor jouw rol als docent
10 min: evalautie en afsluiting
Referenties:
Wenger-Trayner E, Wenger-Trayner B. Learning in a landscape of practice. A framework. In: Wenger-Trayner E, Fenton-O’Creevy, M, Kubiak C, Hutchinson S, Wenger-Trayner B, eds. Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, Identity, and Knowledgeability in Practice-Based Learning. Abingdon, UK: Routledge; 2015:13–29.
De Nooijer J, Dolmans D, Stalmeijer RE. Applying Landscapes of Practice Principles to the Design of Interprofessional Education, Teaching and Learning in Medicine, 2021: DOI: 10.1080/10401334.2021.1904937
Max aantal deelnemers :
30 deelnemers