Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Team Based Learning (TBL) is een activerende en student gecentreerde werkvorm, gericht op samenwerkend leren. Kenmerkend is het vaste format van opeenvolgende activiteiten.
Door het format ontstaat een motiverend kader waarin studenten elkaar verantwoordelijk houden om goed voorbereid naar werkgroep bijeenkomsten te komen en gezamenlijk, als team, casuïstiek op te lossen. Om deze werkvorm goed te faciliteren vond tot maart 2020 het TBL-onderwijs voornamelijk plaats in een daarvoor geschikte fysieke onderwijslocatie.
Door COVID-19 heeft TBL onderwijs het afgelopen jaar noodgedwongen plaatsgevonden in online variant. De ervaring heeft geleerd dat dit online onderwijs een aantal voordelen heeft, maar ook een aantal nadelen. In deze workshop willen we stilstaan bij elementen uit online onderwijs die wellicht blijvend kunnen worden toegepast in TBL onderwijs. Daarnaast willen we leerpunten naar voren halen waar juist de kracht van fysiek TBL-onderwijs uit blijkt. Dit met als doel dat docenten hun eigen TBL onderwijs in het post-COVID tijdperk te laten optimaliseren
Doel:
Na afloop van de workshop
Is de deelnemer bekend met het online alternatief voor fysiek TBL onderwijs
Heeft de deelnemer ervaring opgedaan met ondersteunende online middelen zoals digitale kraskaarten, RAT en APP systemen en online peerfeedback mogelijkheden.
Heeft de deelnemer aan de hand van verschillende praktijkvoorbeelden kennis van de voor- en nadelen van online TBL onderwijs.
Heeft de deelnemer kennis van welke mogelijkheden er zijn om met een mix van online onderwijs en fysiek onderwijs te zorgen voor een optimaal verloop van het TBL-onderwijs in de periode na COVID-19.
Doelgroep:
De workshop is geschikt voor opleiders, curriculum / onderwijsontwikkelaars en docenten die enigszins bekend zijn met TBL onderwijs.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Leestijd Introductie TBL
iRAT en tRAT met online applicatie
minicollege
uit de praktijk: obstakels en oplossingen
APP: maak met en team een ideale mix van online en fysiek onderwijs
Peerfeedback via online tool
Referenties:
Dean Parmelee, Larry K. Michaelsen, Sandy Cook & Patricia D. Hudes (2012)
Team-based learning: A practical guide:
AMEE Guide No. 65, Medical Teacher.
Max aantal deelnemers :
20-60 deelnemers