Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
In opleidingen waarin studenten worden opgeleid voor een beroep in de gezondheidszorg wordt toenemend gebruik gemaakt van patiënten in de rol van docent. Voor patiënten is dit een nieuwe rol. Dat vraagt om aandacht voor patiënten en docenten om deze rol goed te kunnen uitvoeren.
In deze ronde tafelsessie proberen we antwoord te krijgen op de volgende vragen:
Hoe creëer ik een onderwijsomgeving waarin leren met patienten wordt gestimuleerd? (waaraan moet de omgeving voldoen)
Hoe ondersteun ik patiënten in hun rol als docent? (welke acties kan/moet ik ondernemen om patiënten te ondersteunen?
Dit doen we door ervaringen in de verschillende opleidingsinstituten te inventariseren: we halen tekortkomingen en goede voorbeelden op. De uitkomst van de sessie wordt een concreet overzicht voor docenten om een onderwijsomgeving te creëren waarin leren met en van patiënten wordt gestimuleerd.
Veel onderwijs gebeurt nu online. Patiëntenparticipatie tijdens het online onderwijs van de opleiding geneeskunde vindt wel plaats, maar minder dan voorheen doordat (zelfs heel ervaren) docenten het spannend vinden en een online les andere voorbereiding kost dan een fysieke les. Ook deze nieuwe ervaring van online onderwijs met patiënten wordt verkend en zal leiden tot aanvulling op het overzicht voor juiste randvoorwaarden. Bijzondere aandacht gaat dan uit naar privacy en digitale vaardigheid en digitale ondersteuning bijvoorbeeld.
Doel:
Overzicht voor docenten van aandachtspunten om patiëntenparticipatie in het fysieke contactonderwijs en digitaal onderwijs te faciliteren. De werkgroep patiëntenparticipatie zal dit nadien uitwerken tot een checklist/stappenplan dat beschikbaar wordt gesteld aan de deelnemers.
Doelgroep:
Iedereen die met patiënten werkt in het onderwijs
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Inzicht in de verschillende kennis, vaardigheden, en attitude aspecten van patiëntdocenten. Kant en klaar overzicht voor docenten die met patiënten werken.
Referenties:
geen
Max aantal deelnemers :
48