Context / probleemstelling of aanleiding
Context/probleemstelling of aanleiding:
De Airway, Breathing, Circulation, Disability en Exposure (ABCDE) methode is een wereldwijd toegepaste, universele methode voor de beoordeling van kritisch zieke patiënten van alle leeftijden, ongeacht de onderliggende oorzaak. Ondanks dat de ABCDE methode veelvuldig wordt onderwezen, laat de uitvoering van deze methode in de praktijk ruimte voor verbetering. Kennis is één van de mogelijk bijdragende factoren. Derhalve inventariseert deze studie het kennisniveau van zorgverleners over de ABCDE methode.
Beschrijving van de interventie/innovatie:
Er werd een cross-sectionele studie uitgevoerd. Een expertpanel werd opgericht, bestaande uit inhoudsdeskundigen van zes afdelingen van het Radboudumc (Intensive Care, Neonatale Intensive Care, Pediatrische Intensive Care, Spoedeisende Hulp, anesthesie en de kinderafdeling), een onderwijskundige, een expert in toetsontwikkeling en een externe expert. Dit expertpanel stelde middels een mini Delphi-methode een digitale meerkeuzetest op over de ABCDE methode. Deze werd verstuurd naar alle zorgverleners werkzaam op de deelnemende afdelingen.
Ervaringen/analyse van de implementatie:
Van de 954 benaderde zorgverleners, vulden 239 de meerkeuzetest in (responspercentage 25.1%). De gemiddelde testscore was 80.1%, met een standaarddeviatie (SD) van 12.2. Er werden een two-way-ANOVA en een Tukey post hoc test uitgevoerd. Verpleegkundigen (74.9% (SD 10.9)) hadden een significant lagere testscore dan de arts-assistenten (92.3% (SD 7.5)) en specialisten (88.0% (SD 8.6)). Daarnaast bleken de Neonatale Intensive Care (75.9% (SD 12.6)) en Intensive Care (77.4% (SD 11.2) een significant lagere testscore te hebben dan de Pediatrische Intensive Care (85.6% (SD 10.6)), Spoedeisende Hulp (85.5% (SD 10.4)) en anesthesie (85.3% (SD 10.6)).
Lessons learned (implicaties voor de praktijk):
Aangezien een scorepercentage van >80% doorgaans wordt beschouwd als voldoende op een kennistest, blijkt de kennis van de ABCDE methode suboptimaal onder verschillende zorgverleners in disciplines die frequent met kritisch zieke patiënten werken. Voldoende kennis is een voorwaarde voor het adequaat uitvoeren van de ABCDE methode. Wij adviseren derhalve in het onderwijs van de ABCDE methode aandacht te hebben voor het evalueren en optimaliseren van de kennis.