Interdisciplinaire minor Healthcare communication, management and organization: Perspectiefwissel stimulans voor toekomstbestendige zorg

Informatie
Auteurs
H Das
H Hess
M.H.J. van de Pol
Organisatie
Radboudumc
RadboudUniversiteit
Congres
Heilige huisjes - Congres 2020
Context / probleemstelling of aanleiding

Context/probleemstelling of aanleiding:

Context
Ons zorgsysteem wordt geconfronteerd met complexe uitdagingen die vaak niet-medisch van aard zijn en vragen om een interdisciplinaire aanpak. De mate van interdisciplinaire samenwerking binnen teams draagt significant bij aan de zorgkwaliteit en geassocieerde patiëntuitkomsten.1
Om studenten op te leiden tot professionals die in staat zijn buiten hun kennisdomein de verbinding te zoeken, lijkt het van belang om interdisciplinaire samenwerking tussen studenten te bevorderen. Derhalve hebben wij een minor opgezet toegankelijk voor studenten geneeskunde, communicatie- en informatiewetenschappen (CIW) en managementwetenschappen.
Onze veronderstelling is dat deze interfacultaire minor zorgt voor meer begrip en waardering voor elkaar en elkaars vak(gebied) en zo kan bijdragen aan toekomstbestendige zorg.

Beschrijving van de interventie/innovatie:

Innovatie
In het academisch jaar 2019/20 is de minor ‘Healthcare communication, management and organization’ van start gegaan, een samenwerking tussen het Radboudumc en de Radboud Universiteit.
De minor richt zich op drie centrale thema’s:
1. Communicatiestijlen in de spreekkamer en crisiscommunicatie
2. Organisatie en management van de gezondheidszorg en
3. Integratieopdracht om de kennis over gezondheidszorg, communicatie en management in de praktijk te brengen.

Ervaringen/analyse van de implementatie:

Analyse
Tijdens de minor hebben vier focusgroepinterviews plaatsgevonden rondom interdisciplinair samenwerken- en leren en werden reflecties over de eigen bijdrage van de studenten aan het interdisciplinaire onderwijs en de opgedane kennis geanalyseerd.

Het interdisciplinair leren werd door de studenten als zeer waardevol ervaren, voor nu maar ook zeker voor hun toekomst. Voor de studenten waren de belangrijkst leereffecten onder andere de bewustwording in het gebruik van communicatie, het leren en samenwerken in andere contexten met andere perspectieven, het verkrijgen van inzichten in manieren waarop andere disciplines problemen benaderen en vooral het verkrijgen van inzichten in zowel de eigen kwaliteiten als tekortkomingen.

Aannames van de studenten over elkaar bleken gedurende de minor te veranderen; sommige bleken niet overeen te komen met de werkelijkheid, andere (voor)oordelen werden tijdens de minor over elkaar gevormd. De onbewuste onderliggende associaties die de studenten hadden ten opzichte van de andere groepen veranderden niet significant na het volgen van de interdisciplinaire minor.

Lessons learned (implicaties voor de praktijk):

Lessons learned
Het aanbieden van een praktijkgestuurde interdisciplinaire leeromgeving lijkt bij te dragen aan het verbreden van perspectieven van studenten en het vergroten van inzichten in de eigen expertise. De studenten van alle opleidingen ervaren het interdisciplinaire onderwijs als waardevolle aanvulling op hun studieprogramma, en bevelen medestudenten interdisciplinair onderwijs aan.

Referenties:

To err is human: building a safer health system. In: Kohn LT, editor.

Washington, DC: National Academy Press; 2000.

Banner
Banner
Banner

Zorgverleners voor de wereld van morgen

15 en 16 mei Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee