Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Streven naar excellentie is iets wat we binnen de geneeskundeopleidingen al jarenlang (al dan niet bewust) propageren. Dat begint al aan de poort door studenten die hogere cijfers scoren meer kans te geven op toelating tot de opleiding. En dat zetten we voort met een honoursprogramma voor excellerende studenten.
Dit streven naar excellentie trekt veelal perfectionistische studenten aan, die daar bovendien gedurende de opleiding verder toe worden aangemoedigd. Dit perfectionisme kan tot mooie resultaten leiden (willen we niet allemaal het allerbeste voor de patiënt?), maar heeft ook een keerzijde: perfectionisme en burn-outs gaan vaak samen1. Burn-outs komen veel voor onder geneeskunde studenten². Tijd om dit heilig huisje omver te schoppen.
Amsterdam UMC, locatie VUmc heeft een workshop ontworpen waarin masterstudenten aan de slag kunnen met perfectionisme. Het doel is studenten handvatten aan te reiken waardoor zij meer grip krijgen op hun perfectionisme.
Tijdens de NVMO-workshop wordt een korte versie van deze perfectionisme workshop aangeboden en worden handvatten geboden om dit onderwijs elders te implementeren.
Doel:
Deelnemers verkrijgen inzicht in perfectionisme, ervaren het effect van geboden tools om grip te krijgen op hun perfectionisme en doen inspiratie op voor het toepassen van dergelijk onderwijs in hun eigen curriculum.
Doelgroep:
Docenten, opleiders, artsen, curriculum ontwerpers die werken met geneeskundestudenten, geneeskundestudenten, perfectionisten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
De workshop zal uit twee delen bestaan. Deel één bestaat uit het volgen van (delen van) de workshop zoals studenten die ook volgen. Deelnemers gaan interactief aan de slag met perfectionisme. Deelnemers leren onder hoe het gesteld is met het perfectionisme van deze groep en onderzoeken hun eigen innerlijke criticus.
Deel twee bestaat uit het voeren van een discussie op metaniveau:
hoe kun je onderdelen uit deze workshop vertalen naar jouw faculteit en wat zijn randvoorwaarden en toepasbaarheid van dit onderwijs?
De workshop is zowel inzetbaar op een fysiek als digitaal congres.
Referenties:
Hill AP, Curran T. Multidimensional perfectionism and burnout: a meta-analysis. Personality and Social Psychology Review. 2016 Aug 1;20(3):269-288. https://doi.org/10.1177/1088868315596286Conijn M., Boersma HJMV, van Rhenen W. Burn-out bij Nederlandse geneeskundestudenten. Prevalentie en oorzaken. Ned Tijdschr Geneeskd. 2015 ;159:A8255
Max aantal deelnemers :
24