Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Patiëntenparticipatie is het inbrengen en benutten van de specifieke ervaringsdeskundigheid van patiënten en/of hun naasten bij onderwijs, onderzoek, beleid of kwaliteit van (eigen) zorg. Inmiddels zijn er aan Nederlandse opleidingen geneeskunde al vele projecten waarbij patiënten betrokken zijn bij het geven, ontwikkelen of beoordelen van het onderwijs. Even zoveel opleidingen en docenten zijn nog zoekende hoe patiënten te benaderen, welke rol de patiënt kan spelen en hoe samen het onderwijs zo vorm te geven dat het leidt tot meerwaarde.
In deze ronde tafelsessie gaan we op zoek naar onze gezamenlijke 12 tips juist op zoek naar de weg naar meeropbrengst door patiëntenparticipatie
Doel:
Samenstellen van een lijst van 12 tips voor goede patiëntenparticipatie in onderwijs, als basis voor een te schrijven stuk voor Medical Teacher vanuit de werkgroep
Doelgroep:
Iedereen die onderwijs wil geven met patienten.
Opleiders, docenten, artsen, aio’, studenten en patiënten
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Introductie
Doel: samen een 12 tips stuk schrijven voor Medical Teacher.
Kennismaking: elkaar leren kennen
Inventarisatie best practices. In groepjes ervaringen delen van lopende projecten in samenwerking met patiënten, op post-its ingrediënten zetten van succesvolle patiëntenparticipatie In kaart brengen van belemmerende en bevorderende factoren als basis voor de 12 tips.
Oogsten. Plenair post-its verzamelen: long list van tips
Selecteren. Interactieve groepsdiscussie onder leiding van de moderator waarin we met de groep de tips gaan clusteren, uitbreiden, samenvoegen en een rangordening aanbrengen
Afspraken maken. Herhalen van de tips die we als groep hebben bedacht. De voorlopige lijst vastleggen en afspreken hoe nu verder.
Referenties:
geen
Max aantal deelnemers :
40