Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Carrière voorbereiding in de opleiding geneeskunde
Doel:
In de curricula van veel opleidingen geneeskunde is er beperkte ruimte om studenten voor te bereiden op hun toekomstige carrière en de weg die ze moeten bewandelen om aan een gewenste baan te komen. Waarom hier weinig aandacht voor is, is niet helemaal duidelijk. Komt dit door heilige huisje dat studenten dit zelf moeten kunnen?
Als careerofficers zien we dat studenten onderling elkaar bestoken met adviezen over wat ze denken dat je moet doen om in een bepaald vakgebied terecht te komen. De vraag is of met deze goedbedoelde adviezen studenten elkaar helpen, of dat dit juist contraproductief is. In deze rondetafelsessie willen we met ervaringen van studenten, basisartsen, career officers en deelnemers van deze sessie, ontdekken waar de huidige studenten behoefte aan hebben en wat ze nodig hebben om een eigen keuze te kunnen maken.
Onderwerpen die tijdens deze sessie aan bod komen:
Hoe laten we studenten zien dat een CV niet alleen bestuurswerk of publicaties hoeft te bevatten maar dat juist persoonlijke ervaringen tijdens en naast je studie er toe doen.
Hoe kunnen wij als onderwijsprofessionals, de mentoren, begeleiders en docenten op de hoogte houden van het belang en de nieuwe inzichten t.a.v. carrière voorbereiding voor studenten geneeskunde.
Hoe doorbreken wij de huidige cultuur (heilig huisje) dat je pas meetelt als beginnend basisarts als je kiest voor een van de klinische specialismen.
Op welke wijze kunnen wij als opleiding meer aandacht generen voor de niet-klinische specialismen en het heersende beeld onder studenten en opleiders bijstellen.
Doelgroep:
Onderwijsprofessionals; opleidingsdirecteuren, beleidsmedewerkers, docenten, loopbaancoaches, alumni en studenten.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Inleiding door Hanneke Santegoets en Marte Otter, Career Officers van de faculteit geneeskunde in respectievelijk de Radboud Universiteit en Universiteit Utrecht.
Op een interactieve wijze wordt vorm gegeven aan deze rondetafelsessie, waarbij gebruik gemaakt wordt van quotes van studenten en hun begeleiders (waarbij duidelijk wordt welke huisjes er op dit gebied bestaan) en een digitale peiling onder de deelnemers betreffende hun ervaringen. Vervolgens vertellen studenten en basisartsen (aanwezig en via video) hun ervaringen over dit onderwerp en delen de career officers hun bevindingen en expertise. In een rondetafel discussie bespreken we dit onderwerp met elkaar. Het doel is om deelnemers te inspireren en adviezen voor onderwijsprofessionals op te halen en mee te geven om de carrièrevoorbereiding voor studenten in opleiding te optimaliseren waarbij de ‘heilige huisjes’ mogelijk omver getrapt kunnen worden.
Referenties:
Career Services Radboud Universiteit en Universiteit van Utrecht
Max aantal deelnemers :
40