Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Er is een internationale tendens waarbij de huisartsenpraktijk steeds meer gebruikt wordt als leeromgeving in het basis curriculum van geneeskunde. Hierdoor ontstaat een grote vraag naar supervisoren in de huisartsenpraktijk.
In het ziekenhuis is het heel gebruikelijk dat arts assistenten in opleiding een coassistent opleiden. Dit is een vorm van multilevel-learning. In Nederland is multilevel-learning in de huisartsenpraktijk nog niet zo gebruikelijk.
Over de manier waarop aios leren hoe ze een coassistent moeten opleiden is weinig bekend. In Utrecht wordt momenteel een onderzoek gedaan naar welke vorm van ondersteuning er op de werkvloer geboden wordt aan de aios huisartsgeneeskunde om de rol als supervisor op te pakken. Wat ondersteunt en wat belemmert op de werkplek bij het leren superviseren van een coassistent door de aios huisartsgeneeskunde. Dit wordt onderzocht door aios huisartsgeneeskunde op de werkvloer te interviewen. Om een goed beeld te krijgen van de daadwerkelijk support op de werkvloer worden ook de opleider van de betreffende aios huisartsgeneeskunde geïnterviewd.
Doel:
Samen met de deelnemers verkennen wat hun ervaringen met multilevel-learning zijn op de verschillende werkvloeren. Wat zijn succesfactoren en wat zijn barrières. Zijn de succesfactoren overal te implementeren en zijn er logische oplossingen voor de barrières?
Doelgroep:
Aios, coassistenten, alle specialisten die aios en/of coassistenten begeleiden op de werkvloer, onderwijskundigen en werkvloer managers.
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Tijdens de ronde tafel gaan deelnemers met elkaar het gesprek aan over succes factoren en barrières met betrekking tot multilevel-learning op de verschillende werkvloeren.
De resultaten van het Utrechtse aios-co onderzoek worden gepresenteerd. Zijn de in dit onderzoek gevonden barrières voor het aios co model herkenbaar op alle werkvloeren. Welke oplossingen zijn er op andere werkvloeren gevonden om met deze barrières om te gaan? Zijn er andere oplossingen denkbaar.
Zijn de succesfactoren die in dit onderzoek gevonden zijn op alle werkvloeren herkenbaar en zijn ze overal van toepassing?
De discussie wordt theoretisch ingekaderd met behulp van de resultaten uit het gepresenteerde onderzoek en de systematic review van Marie-Louise Dick et al over multi-level learning op de werkvloer voor huisartsen.
Na afloop van deze ronde tafel hebben de deelnemers een goed beeld van barrières en succesfactoren rondom multilevel-learning op de werkvloer en gaan zij naar huis met praktische tips om dit toe te passen op hun eigen werkvloer.
Referenties:
volgt
Max aantal deelnemers :
25-30