Context / probleemstelling of aanleiding
Thema:
Begeleiden van reflectie-onderwijs
Doel:
Het doel van deze workshop is deelnemers een palet aan interactionele strategieën te laten zien die zij kunnen inzetten om reflectie te stimuleren tijdens schakelmomenten in reflectie-onderwijs. Dit palet is gebaseerd op empirisch, gespreksanalytisch onderzoek naar waardevol groepsreflectie-onderwijs. Hiervoor maken we gebruik van reflectieve interviews met docenten en aios en van onderwijsopnames van deelnemers van alle acht Nederlandse huisartsopleidingen. Na afloop van de workshop zijn deelnemers in staat deze handelingsalternatieven toe te passen in hun eigen onderwijssituaties.
Doelgroep:
Docenten reflectie-onderwijs uit verschillende opleidingen en disciplines
Opzet: activiteiten en opbrengst:
Aan de hand van geanonimiseerde audiofragmenten van aios en docenten en authentieke videofragmenten van groepsreflectie-onderwijs bespreken we onderwijssituaties die deelnemers in het opgenomen onderwijs op één of andere manier als waardevol ervaren hebben voor hun leerproces of ontwikkeling tot zorgprofessional. We combineren daarbij aiosperspectieven en docentperspectieven met wat daadwerkelijk gebeurde in de onderwijssituatie waarop zij reflecteerden. Door de videofragmenten steeds te pauzeren als een andere deelnemer in het opgenomen reflectie-onderwijs de beurt krijgt, ervaren deelnemers het onderwijs ‘live’. Zo kunnen we gezamenlijk de handelingsmogelijkheden van de docent bespreken as the interaction unfolds.
Referenties:
geen
Max aantal deelnemers :
50